Jag kopierade mitt eget inlägg från en annan tråd om ni undrar.. Fick inga svar där så nu får det bli ett eget ämne.

Bara en liten undran här:
Vi måste ha en WC-stol med p-lås för anslutningen sitter i vägg men jag vet inte hur jag skall bära mig åt.
Som ni ser på bilden så sitter t-röret i vägg och anslutningen som försvinner upp går till en ny toalett på övervåningen.

Anslutningsröret går ungefär 130mm utanför regelverket, detta skall ju så klart sänkas till den höjd som sen WC-stolens anslutning kommer ha.

Till frågorna då:
Finns där något universalmått eller allmänt vedertaget mått på hur högt det är till centrum av toalettens anslutningsrör från golv?
Måste man ha en sådan här svart ful och förmodat tradig t-rör att dölja?
Någon som själv anslutit en WC-stol med p-lås som kan berätta hur du/ni gjorde?
Förslag på detaljer som kommer göra anslutningen snygg välkomnas wink.gif

Till saken hör att vi dessutom skall gjuta in vattenburen golvvärme så jag befinner mig just nu i byggstop för jag måste veta hur WC-stolen skall anslutas för att kunna korrigera rör så jag kan stänga väggarna för att kunna gjuta värme för att kunna sätta kakel och klinker så jag skall kunna sätta WC-stolen ;D

P.S jo det är riktigt byggstök ni ser på bilderna så det ni ser är långt i från färdigt wink.gif D.S
P.S 2 Hehe, måste ju bara fylla i att det är de gamle ägarna som har satt röret så ser ni att något inte stämmer så säg till D.S
 
Hej!

Jag skulle först byta grenröret till ett 110x45 och ett enkelmuffat språng (45 gradigt)alt ett svängt gren.
Helst det förstnämnda kanske...

Sen är måttet runt 180mm till centrum avlopp men det får du kolla upp så att du inte litar blint på mig för det kan skilja på olika tillverkare.

Kolla på den du vill ha sen har du alla mått på respektive tillverkares hemsida.

Du kan annars passa på att smacka upp en vägghängd wc...
 
Krilleman
P-lås brukar bara samla damm! Har du funderat på att bygga in din WC med en inbyggnadscistern i någon typ av "nich" alternativt ha en utanpåliggande vägghängd WC?

ifa-sign-vagghangd-wc-stol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7285_3_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror du får en mycket snyggare och mer lättstädad toa! Men det kanske inte finns plats till det?!


Sen ser det ut som du har en spolbrunn och inte ett grenrör i väggen!!! Och som hasti skriver är det läge att byta till 45º gren, du har ju oerhört lätt att komma åt nu...
150154-9-a230034_500.png
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.