Vad är det vanligaste man gör med ett 110 rör som man ska ansluta toa till?
Använder man ett rör med fast muff på eller använder man slätände (har för mig att man kallade det så) kapar jäms med golvet och ansluter en passande muff ex. en off center. Eller sparar man några cm ovan golv? Anledningen till frågan är att jag har lite problem med hur jag ska göra med fiberduken jag vill ha runt röret, blir ju lite ölika beronde på hur man löser det hela.
 
Hej! Det allra bästa är att använda en Wc-stos. De finns både raka och vinklade. Man låter den sticka upp en bit ovanför golvet, och när det är dags att installera wc-stolen kapar man den i rätt höjd. Ca 8-9 cm ovanför golv brukar bli bra.
Det går även att använda en 110 muffände, men då behöver man vara mer noga så den hamnar i rätt höjd.
 
C
Eller gå upp med en slätände en bit ovanför golvet, såga av ca. 1cm ovanför färdigt golv när allt är klart och tryck dit t.ex. en sån här WC-stos: http://www.jafovvs.se/produkter.php?produkt=3106704.
Fördelen är att du inte behöver vara så noga med höjden på det färdiga golvet. Det blir också väldigt snyggt och praktiskt med den "integrerade" kåpan. Och så går det ju lätt att byta ut stosen i framtiden om det skulle behövas av någon anledning.
 
Jag är inte riktigt med vad lordi menar, vad är det för vc-stos det handlar om.
För det er väl inte riktigt samma sak som cpalm syftade på, som för övrigt lät riktigt bra.
 
aha... se där ja, det börjar klarna, men hur sker tätningen mot golv då, jag hittar nämligen bara fiberduk för 110 rör. eller guckar man tätt utan duk. men vad jag fattar ska det väll vara duk kring all rörgenomföringar.
 
Använd wc-stosen, det blir stabilast och tätast.
 
Det ska inte vara några problem att täta mot röret. De kakelfirmorna jag har jobbat ihop med brukar använda nåt tätningsmembran som de klipper till själva. Sen kletar de dit det med våtrumstätning. De vet precis hur man gör.
Fast en 110 duk borde gå att töja på röret.

De gånger jag har använt ovannämnda lösa Jafo-stos, brukar de börja lipa för de vill att duken ska gå upp på röret en bit, och den biten försvinner ju om man kapar 110-röret längs golvet.
 
Finns det någon tummregel hur mycket röret ska sticka upp ur golvet med tanke på fiberdukens krage? För den sida som cpalm länkade till så förlät den stosen att man kapade röret 1,2 cm ovan golv

Och räknat med klinkers och fix så blir det nästan 2 cm som sticker upp.
Eller är det för lite?

Men om jag ska följa lordis råd hur gör jag då? För att just nu sticker det en slätände upp i badrumet. Och wc-stosen är för kort för att nå genom golvet (260mm enl spec). Ska jag kapa 110 rörer så skarven helt enkelt hamnar i trossbotten, känns ju ine så kul om man ändå har möjlighet att undvika det. Eller finns det längre varianter av stosen?

Anledningen till allt tjat är nämligen att när man ändå håller på är det ju ganska kul att det blir bästa möjliga resultat.
Och under resans gång har jag lärt mig att tänka efter före. Har inte timmar så det räcker att göra samma sak två gånger, Plus att sambon vill ha tillbaka toaletten.
 
C
Forsberg skrev:
Finns det någon tummregel hur mycket röret ska sticka upp ur golvet med tanke på fiberdukens krage?
Funderade också lite på detta men det blev inte ett praktiskt problem för mig. Kragen på manschetten var i mitt fall ca. 15mm hög så när klinkers låg på plats så stack den bara upp ett par millimeter. Så vi sågade av ca. 1cm från färdigt golv, det var väl ungefär så långt ner det gick att komma med bågfilen. Efter att golvet var klart kan väl tilläggas. Dumt att såga av innan ifall det händer nåt oförutsett.
 
Då så, dax att vispa lite flytspackel o köra då, det blir 110 rör. Bestämt o klart.
Det är ju redan draget och och sitter där. Plus för cpalm gav dom svar jag hoppades få läsa.

Nästa gång testar jag en stos alá Lordi.

Tackar Tackar
 
Hej,

Jag har samma funderingar då jag håller på att gjuta nytt golv i badrummet. Enligt Stuvsta rör som jag har varit i kontakt med och köpt alla rör, skall jag gjuta in ett 110 rör med muffändan med höjden ca 1 cm ovan färdigt golv. Det finns stosar som har anslutning för muffändan och jag kan skjuta i ett löst rör för att kunna ansluta med stosar avsedda för slätanda. Det är även möjligt att i framtiden montera en vägghängd WC som doch kommer att skjuta ut en bit från väggen.
 
Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd, men hittade den när jag sökte.

cpalm skrev:
Eller gå upp med en slätände en bit ovanför golvet, såga av ca. 1cm ovanför färdigt golv när allt är klart och tryck dit t.ex. en sån här WC-stos: [länk].
Fördelen är att du inte behöver vara så noga med höjden på det färdiga golvet. Det blir också väldigt snyggt och praktiskt med den "integrerade" kåpan. Och så går det ju lätt att byta ut stosen i framtiden om det skulle behövas av någon anledning.
Enligt instruktionerna så skall dessa stosar monteras innan tätskiktet, som sedan viks upp på stosen. När jag tittar på stosen så kan jag dock inte se någon nackdel med att montera tätskikt och klinkers först och sedan trycka dit stosen. Fördelen med denna montering blir även att risken att skada tätskikt om man behöver lyfta bort WC minskar. Tätt blir det ju ändå eftersom tätskiktet blir mot 110 röret. Men det blir inte enligt anvisningarna.

Eller finns det någon annan stos som är till för att sättas dit efter att tätsikt och klinkers är på plats.

Tompa
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.