Claes Sörmland
Jag ska sätta upp en rörspis i ett hörn där det för länge sedan stått en kakelugn. Rökgången kommer dock ut i hörnets tak så att anslutningen blir vertikal och inte horisontell som verkar vara vanligast. Hur ansluter man en rörspis/kakelugn till en vertikal rökgång? Vinklad plåtstos eller förlängning av rökgången nedåt så att en horisontell anslutning erhålls?

Så här ser det schematiskt ut uppifrån:

Skärmavbild 2015-07-14 kl. 09.37.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foton:

Rökgång1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rökgång2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Notera att den ursprungliga 20-talsrökgången under 60-talet förlängts till golvet så att en fotogenkamin kunde anslutas. Denna förlängda rökgång är riven).
 
Du får nog inte gå in med röret så där långt upp mot taket.

När vi bytte ut kakel ugnen så gick vi ner med kanalen och sedan en 90 graders böj in i muren.
 
Claes Sörmland
Tack för svar! Jag får låta tillverka en stos med 90-gradersböj.

Hur långt ned från brännbart tak var ni tvungna att gå ned med rökgången? Här är det 25 cm mellan tak och rökgångens slut (skulle motsvara det tegelklädda rökrörets ovandel). Ungefär samma avstånd är det mellan rökrör och tak för den kakelugn som står på andra sidan av samma murstock. Den sattes om på 90-talet senast.
 
Har för mig att det är 50 cm från oisolerat rökrör till brännbart material.
Vid halvisolerat rökrör kommer jag inte ihåg (kan även variera).
Vid helisolerat rökrör är det minst 5 cm mellan yttermanteln och brännbart material.
 
Claes Sörmland
Demmpa skrev:
Har för mig att det är 50 cm från oisolerat rökrör till brännbart material.
Vid halvisolerat rökrör kommer jag inte ihåg (kan även variera).
Vid helisolerat rökrör är det minst 5 cm mellan yttermanteln och brännbart material.
En kakelugn/rörspis har ju en anslutning till rökgången i form av en tegelgång (som det ligger en plåtstos i). Hur räknas det då? 25 cm tycks man traditionellt ha varit nöjd med här. Det torde väl uppfylla dagens funktionskrav på att brännbar yta ska kunna bli max 85 grader C?
 
Redigerat:
Han som fixade våran spis satt en skiva i taket av något ombränbart material.
Ca 5cm tjock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.