Hej!

Jag har precis skaffat mig en SPC5320 + diverse tillbehör och jag är inte särskilt imponerad. Det första jag tänkte göra var att ansluta till den inbyggda webbservern vilket har visat sig vara omöjligt. Centralapparaten får IP via DHCP och enligt informationen i K421 så får den både IP, DNS-server och Gateway utan problem. Däremot kan jag inte ansluta till den överhuvudtaget.

Jag provade då att ansluta enheten via USB till min dator. Då kommer jag åt enheten och kan köra kommandot "net" vilket också visar rätt IP-uppgifter. Jag kan också härifrån pinga andra IP-nummer och DNS-uppslagning fungerar fint. Men att ansluta till enheten via TCP går inte.

Nu börjar jag misstänka att det är något knas med den firmware som är installerad, version 3.8.

Kan jag på något sätt uppgradera denna till 3.11 via USB? Jag har inte hittat någon information om hur man åstadkommer detta på internet. Däremot finns det ett terminalkommando som heter "program_mxs (Upgrade SPC firmware).

De guider jag har hittat visar bara hur man gör uppgraderingen via webbgränssnittet.

Tar tacksamt emot all hjälp!

(Sidenote, jag beställde också en dörrcentral + PP500EM. PP500EM-enheten är död och de hål som finns på undersidan för att kondensation skall kunna rinna ut har någon nitat igen. Hålen är inte igentäckta på min K44 Duo. Föga imponerade.)
 
Eureka! Jag löste det, jag kom på att om firmwaren är gammal så kanske det behövs en gammal browser. Och mycket riktigt, med en gammal Windows 7-dator kunde jag ansluta till SPC-enheten. :)
 
I jättetråden om SPC står det att nån exploit tvingat fram förändringar i browserns TLS-inställning, typ.
Det finns en tech note från Vanderbildt för ändra inställningarna men jag har i ärlighetens namn inte fått det att funka ännu...
 
Ett ord. Firefox.
 
I senaste firmware 3.11 så har man tagit bort möjligheten helt och hållet att köra krypterat. Om ni uppdaterar så se till att ni först återställer till port 80, för att slippa krånglet med att det annars inte går att logga in efter uppgraderingen. (Funkar annars att ansluta med http://SPC_IP:443 efter uppgraderingen)
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.