Hej alla experter!

Jag har en NAS (QNAP TS-201) på firman. Denna är ansluten via en Router.

Jag vill kunna komma åt denna även hemifrån. Jag har forwardat dessa portar i routern till NASens interna IP: 445, 139, 138, 137, 6000 men de vill inte alls funka! Jag vill alltså få NASen som en nätverksdisk i windows (funkar lokalt på firman).

Behöver hjälp! Håller på att bli desperat snart!!

Tack på förhand d^_^b
 
Rrrrr skrev:
Jag vill kunna komma åt denna även hemifrån.
Som jag har förstått det måste du använda någon form av VPN-teknik, du ska definitivt inte öppna ditt interna microsoftnätverk bakom brandväggen/routern ut på öppna internet, det är att be om problem. Att lägga ut MS-nättrafik på öppna internet lär betraktas som riktig noll-koll av "di lärde"! ;)
 
Rrrrr skrev:
Jag har forwardat dessa portar i routern till NASens interna IP: 445, 139, 138, 137, 6000 men de vill inte alls funka! Jag vill alltså få NASen som en nätverksdisk i windows (funkar lokalt på firman).
Tillåter din ISP hemma respektive på firman dessa portar över internet?
Sedan håller jag med GoEk, även om det går, inte netbios över internet. Sätt upp någon form av tunnling.

/Peter
 
Redigerat:
gefleborg skrev:
netbios
Windows-operativens protokoll för att annonsera och förmedla sina "resurser", d.v.s. hårddiskar, skrivare, o.s.v. Denna trafik ska hållas på s.k. "Private IP"-nätverk, d.v.s. bakom brandväggar.

gefleborg skrev:
tunnling
Ett sätt att skapa en "tunnel" genom det publika internet, d.v.s. utanför brandväggarna. Görs vanligen med någon form av protokoll där det finns en programvara i varje ände som "packar ihop" trafiken och sedan kör den över internet krypterat till mottagarprogrammet som "packar upp" trafiken och distribuerar den på den lokala datorn. På det sättet kan man få det att se ut som om man kopplat upp sig på sitt lokala nätverk vartänn man befinner sig i världen.
 
Redigerat:
GoEk, tack för ett förtydligande av "netbios" och "tunnel"d^_^b

Jag är väl lite miljöskadad.

Jag hoppas att TS är med på vad vi menar.

/Peter
 
Redigerat:
gefleborg skrev:
GoEk, tack för ett förtydligande av "netbios" och "tunnel"d^_^b
Lustigt att den inte var använd redan men får väl lansera en ny chattförkortning då:

IWMP

d.v.s. It Was My Pleasure
 
Rrrrr skrev:
Jag vill kunna komma åt denna även hemifrån. Jag har forwardat dessa portar i routern till NASens interna IP: 445, 139, 138, 137, 6000 men de vill inte alls funka! Jag vill alltså få NASen som en nätverksdisk i windows (funkar lokalt på firman).
Du ska vara väldigt glad för att det inte fungerade! Hade du lyckats så hade din dator och NAS snart varit kontrollerade av skumma element på internet.
Jag hoppas att alla ISP numera spärrar netbios-portar som default. Man har ju hört historier om utskrifter som kommit ut på grannens skrivare etc.

Vill du absolut komma åt din NAS som en nätverksdisk så blir det VPN.

Kan du nöja dig med att föra över filer med FTP så är ju det en enkel lösning.
Total Commander är underbar att använda mot en FTP-server.
Du bläddrar runt bland filerna lika enkelt som på en lokal disk och du kan även titta direkt i textfiler. För att använda filer på "normalt" sätt måste du dock först kopiera dem, men i Total Commander behövs det bara en knapptryckning.

Jag använder även Total Commander för att bläddra bland och kopiera filer på lokala hårddiskar och nätverksdiskar. Man kan dessutom stega runt i de flesta arkiv-format, t.ex zip-filer.

Total Commander är gratis och hämtas på www.ghisler.com

/Hasse
 
Redigerat:
Är det någon som vet hur säkert det är att använda sig av dessa enklare NAS som ftp genom att forwarda rätt port i routern.
Använder det själv men är lite osäker på hur säkert det egentligen är.
 
Ok.. låter som att jag ska börja leka med VPN idag då.. Och stänga lite portar i routern.. Tack för tipsen d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.