Regnvattnet från mitt altantak rinner ut via stuprör på gräsmattan. Några meter från det utkastet har jag ett stuprör som går direkt till avloppssystemet. Jag skulle vilja dra ett rör från altanens stuprör till det ”riktiga” avloppet.

Jag skulle bli oerhört glad om någon skulle kunna tipsa om vad jag skulle behöva för att genomföra dragningen :) Vad behöver jag köpa?

Blir ju lite att gräva men tänker att lutningen inte behöver extrem, det är ju inte så långt emellan.

På bilden ser ni på vänstra sidan altantakets utkast och på höger den ”riktiga” lösningen.
 
  • Vit byggnad med dörr, fönster och elbilsladdstation på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det riktiga avloppet, dagvatten eller spillvatten?
Du får inte ansluta stuprör till spillvattenledning.
Du använder lämpligen vanliga markavloppsrör av plast
 
J Jochi skrev:
Vad är det riktiga avloppet, dagvatten eller spillvatten?
Du får inte ansluta stuprör till spillvattenledning.
Du använder lämpligen vanliga markavloppsrör av plast
Ja jag antar att det dagvatten till höger, allt regn från huset hamnar ju där, och vill alltså styra altantakets vatten även dit.
 
Claes Sörmland
Finns ett dagvattensystem där så är det bara att gräva upp markrören och se vad som ligger där. Det borde ligga vanliga orangea markavloppsrör i PVC eller PP.

I så fall bygger du vidare med ett T-rör och drar ledningen vidare. Sen en svång upp vid stupröret som ska anslutas.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ett dagvattensystem där så är det bara att gräva upp markrören och se vad som ligger där. Det borde ligga vanliga orangea markavloppsrör i PVC eller PP.

I så fall bygger du vidare med ett T-rör och drar ledningen vidare. Sen en svång upp vid stupröret som ska anslutas.
Har du möjligtvis lust att länka produkterna jag kan tänkas behövs? Gissar att det är standardmått på det?
 
M m@nge skrev:
Har du möjligtvis lust att länka produkterna jag kan tänkas behövs? Gissar att det är standardmått på det?
*
https://www.jula.se/search/?query=markavloppsrör

Du behöver ett grenrör vid inkoppling till befintlig ledning och några böjar ( även kallade språng).
Du måste gräva schakt för lutande ledning. Börja gräva vid slutänden vid befintlig ledning. Bra om ledningen börjar med en vertikal del så vatten rinner undan utan svämma över, därefter kan fallet vara ca 1 cm per meter 1 %.
Föreslår du anlitar en rörkille som fixar rören då du har klart rörschakt.
*
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Är detta ett jobb för en rörmokare eller en som håller på med mark/anläggning egentligen? Borde vara det senare, och kanske borde jag leja bort projektet, inget stort men ändå :)
 
M m@nge skrev:
Är detta ett jobb för en rörmokare eller en som håller på med mark/anläggning egentligen? Borde vara det senare, och kanske borde jag leja bort projektet, inget stort men ändå :)
Det är ett typiskt jobb för en klassisk jordapa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.