Hej!

Alla stuprör på mitt hus utom ett är anslutna till ett dagvattensystem (markrör som leds utanför tomten, ej kommunalt) . Nu tänker jag även att installera det återstående till systemet. Jag tänker göra det genom att lägga ett markrör från det oanslutna stupröret till ett stuprör som redan är anslutet (längs med en husvägg). Finns det någon uppenbar nackdel med att samtidigt lägga ner ett dräneringsrör som jag också installerar i systemet? Längs stora delar av sidan är det källare så det är inget alternativ att gräva så djupt som en riktig dränering kräver. Den enda nackdelen jag ser är att det finns risk att dagvattensystemet slammar igen. Jag tänker gräva ca. 30 cm djup och fylla med makadam och försöka göra en snygg kant med byggtimmer.

Tack,
Thomas
 

Bästa svaret

Har du inga problem i dag med att det slammar igen så är det lite överkurs med en dränering extra, se bara till att det är bra fall från det nya som du ska ansluta
 
Ja, du har nog rätt att det är överkurs och onödigt omständigt. Tack!
 
T Thomas808 skrev:
Alla stuprör på mitt hus utom ett är anslutna till ett dagvattensystem (markrör som leds utanför tomten, ej kommunalt)
Jag är lite nyfiken på vart i leder dagvattnet, om det leds utanför tomten.

Och egentligen är det väl inte så besvärligt att lägga ner ett dräneringsrör, om du ändå skall gräva för dagvattnet.
 
Vi bor på landet med en skogsdunge bakom huset dit vattenet leds med ett gynnsamt fall. Jag vet inte om det är värt risken att lägga ner ett dräneringsrör i och med att detta ökar risken för igensättning av systemet. Svårt.
 
Koppla inte ihop takavvattning med dränering. Risken är att vattnet från taket hamnar i dräneringen.
 
Man kan ju också se vattnet som en resurs för trädgården. Så länge det inte blöter ner huset eller skapar sjö på gräsmattan vill jag ha så mycket vatten som möjligt i marken på tomten istället för att leda bort det och sen vattna när det är torrt.
 
D Daniel 109 skrev:
Koppla inte ihop takavvattning med dränering. Risken är att vattnet från taket hamnar i dräneringen.
Bra poäng.
 
W witten skrev:
Man kan ju också se vattnet som en resurs för trädgården. Så länge det inte blöter ner huset eller skapar sjö på gräsmattan vill jag ha så mycket vatten som möjligt i marken på tomten istället för att leda bort det och sen vattna när det är torrt.
Jag kanske skulle göra nån typ av brunn där markröret slutar :). Allt vatten är bra eftersom vi har en grävd brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.