P
Tittade på Byggmax fina film om dränering och såg att de anslöt en spygatt vid källartrappen till dräneringsrören, är det ok att göra så?
 
NEJ.Samtidigt e det flera generalfel i den filmen,som att stryka tjära på hela väggen o mattan upp o ner samt att dra upp mattan i marknivå
renoverarn
 
Spygatten ska anslutas till avloppet innanför källartrappen om det ska vara riktigt.
Låter inge vidare med flera generalfel i en instruktionsfilm, tur man inte handlar på Byggmax :)
 
P
Tyckte också det lät lite konstigt. Något avlopp finns inte att ansluta till så det får blir markavloppsrör till dräneringsbrunnen.
 
H
Jan-Å skrev:
Spygatten ska anslutas till avloppet innanför källartrappen om det ska vara riktigt.
Låter inge vidare med flera generalfel i en instruktionsfilm, tur man inte handlar på Byggmax :)
Spygatt ska anslutas till dagvattnet då det är regnvatten.
 
P
Det vore ju det bästa men nu finns det inget dagvattenavlopp där vi bor så allt vatten, både från dränering och spygatten som ligger lågt måste pumpas bort till en stenkista. Regnvatten från stuprören kan ju rinna själv då de ligger högre.
 
hokanp skrev:
Spygatt ska anslutas till dagvattnet då det är regnvatten.
Jaså, där ser man. Så har det inte sett ut där jag kollat men det låter ju logiskt förstås eftersom det är just regnvatten.

I våran källartrapp mynnade det i leran under trappen, orsakade vattenskada på grunden bla. q(;^;)p Jag byggde vägg och tak över källartrappen för att slippa vatten, löv och skräp, det skulle lösa TS problem också. Om det är möjligt att bygga ett sånt?
 
H
Peter_K skrev:
Det vore ju det bästa men nu finns det inget dagvattenavlopp där vi bor så allt vatten, både från dränering och spygatten som ligger lågt måste pumpas bort till en stenkista. Regnvatten från stuprören kan ju rinna själv då de ligger högre.
Pumpar du det till en stenkista så blir det dagvatten, OK. Vad jag menade är att man inte får kopla det till avloppet.
 
  • Gilla
Antonelle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.