Hej.
Jag har letat lite men inte hittat information om just mitt bekymmer.
Vi ska bygga ett helt nytt kök där nya fläkten kommer hamna ca 30 cm bort från den befintliga kanalen. Efter att ha fått ut den gamla anslutningen så ser det ut som följande på bilderna nedanför.

Min fundering är hur man ansluter Spiro till den där kanalen som går rätt upp till taket. Den är som till synes inbyggd bredvid några andra eternitkanaler.
Går det att på något vis skjuta upp en Spiro i eternitkanalen och sedan täta med något brandskyddat material. Hur hade ni gjort i mitt fall?

Eternitkanal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eternitkanal2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eternitkanal3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har gjort en liknande grej, men för badrumsventilation. Jag tog helt sonika och tryckte upp ett spirorör en bit upp i eternitkanalen och fäste med fogskum, jag är tämligen säker på att det finns brandklassat skum också.

Nu verkar ju du dock inte ha en så fasligt lång kanal. Så om jag vore du hade jag nog bytt ut hela biten till spiro.
 
Nog tycker jag att det borde finnas brandskyddat skum.
Det kanske till och med kan vara så "enkelt" att jag skjuter upp spiro i den befintliga eternitkanalen ända upp till taket? vet dock inte hur jag skulle fästa den där upptill. Vill nog inte ge mig i kast med att slita ut hela den där biten som går upp till taket.
 
Det såg snyggt ut! Jag mätte och kom fram till att jag har 140cm från skarv upp till takhuven så jag kommer nog köra ner ett spirorör inuti eterniten hela vägen så slipper jag krångla med kapningar och grejer. (Y)
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Nej så enkelt var det ju inte. Var upp på taket och skulle kika läget och då har plåtslagaren bockat fast "locket" på takhuven. Tjock plåt som jag inte kan rubba för fem öre så där får jag ju inte ner något rör nu. Tycker att det ska vara enkelt att få bort locket om det skulle bli stopp etc. Eller är det så att man ska lyfta upp hela takhuven på något vis? Kanske får köra på något liknande som du gjorde med en väggstos. Räcker det med latexfog som tätning?
 
Redigerat:
Jag körde med latex.
Var noga med måtten så blir det hyffsat tätt utan latex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.