Hej

Vi skall i samband med ett värmepumpsbyte också byta ut några lite för små radiatorer mot THERMOPANEL- radiatorer
Det blir Tp 22 + Flexfördelaren 660 65 44.

Kan det vara ok att ordna anslutningen mellan de inkommande rören (som i vårt fall kommer upp ur golvet) och flexfördelaren med PEX anslutningsslang ?
Jag bifogar en länk till en sådan slang som jag hittade på Jula´s hemsida.

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/430100_c.jpg

PEX anslutningsslang rak-rak

Anslutningsslang PEX, med kopplingar rak-rak. Kromomspunnen. Typgodkänd för fast installation. Anslutning: R15xR15. Längd: 300 mm. (Artnr: 430100)

Hälsningar
Axelman
 
Njaa. Jag ser 2 tänkbara problem.

Det första är praktiskt. Av någon outgrundlig anledning så är det inte rörgänga på anslutningar till radiatorer, utan en M22 (har jag för mig) gänga. Dvs den koppling som sitter på röret nu passar troligen inte till kopplingen på slangen. Det kan troligen åtgärdas genom att byta kopplingen (ev. måste röret kapas då).

Det andra är nog mer en petitess. Pex rör finns i 2 huvudkvaliteter, för värme eller för tappvatten. Den för värme är tätare, för att hindra att luft tränger genom plasten och syresätter radiatorvattnet med konsekvens att radiatorer och rör av stål rostar (och det finns exempel på radiatorer som rostat sönder på ett par år, när man använt fel typ av rör). Pex rör för tappvatten (som det troligen är i den länkade produkten) är framförallt gjorda för att tåla högre tryck än värmeledningsrören, men släpper alltså igenom syre.

Det finns på marknaden Pex rör som är kombinerade, de går att använda för båda applikationerna, kallas då ofta "combipex" eller "multipex", som är varumärken. men konstigt nog så använder tydligen rörfirmorna inte nödvändigtvis de kombinerade rören, jag ringde runt och försökte köpa lite PEX för ett par månader sedan när jag inte hade tid att vänta på leverans från Rinakby rör. De första 2 rörfirmorna hade bara Tappvattensvarianten hemma, jag behövde värmerör.

Nu tror jag iofs att en kort stump med tappvattensPEX i en värmekrets borde inte lyckas syresätta vattnet speciellt mycket, så det kanske mer är en formalitet.
 
Hej
Tack för svar
Kanske är det bästa att göra en egen PEX-SLANG med rätt koppling i ändarna och RÄTT PEX-Slang = t.ex combipex.

Man undrar bara hur stort intresset är från VP-installatörer att se till att FLEXIBLA slangar på radiatorsidan är diffusionstäta.
Man fasar.

/axelman
 
Det behöver du inte fasa för, Det e dom noga med pga sina garantier.
 
Hej

Men finns det då "färdiga" slangar, som är syrediffusionstäta?
Och var i så fall ?

Axelman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.