A
Hejsan

Har r15 gängade stålrör från 50tal och undrar om följande går:

Kan jag gänga på denna med lin:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Kulventil-2000017914/ r15

Och sen denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Ror-i-Ror-system/PEX-Ror-2000030596/ 15x2,5 pex

Och sen vidare till mitt nya purmo element.

Anledningen till att jag vill ha pex är att de är riktigt kurvig väg samt viss inbyggnader på vägen. Hålen för genomföringar genom div väggar är 16mm.

Tacksam försvar!
 
Krilleman
Naken PEX blir aldrig bra synligt. Du kommer ångra dig.

Och ska du fortfarande göra som du tänkt dig, handla ballofixer från Vatette och godkända diffusionstät PEX från LK/Uponor. Kvalitet kostar inte så mycket mer.

Rinkaby säljer metervis PEX!
 
Är det bara en radiator som du ska koppla på på det röret?
Blir snabbt trångt i pex 15x2.5..
 
A
De gör inget att de syns. Det kommer gå från källaren in i garaget. Alternativet är ju att bocka kopparrör, men då blir de ju en massa skarvar som man måste ha koll på..

Jo bara en radiator. Är 15mm ytter dia? Vad är inner på dedär? Står för tappvatten och klass5 ser jag nu. Kan man ens ha de till radiatorer?
 
Yepp ytterdia. 10 mm invändigt .
Storlek radiator? Gå upp en storlek oavsett tycker jag.
15 pex räcker knappt till en Purmo c22 600x1200 med 55/45/20.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ok så inner diameter blir:

15 - 2,5 = 12,5
Lr
15 - 2,5 gods på varje sida = 10?

De är ett 1000w vid 50c radiator.
 
Yepp godset är radiellt. Dvs 10 mm
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Då är det lugnt. Storlek på radiatorn?
 
A
Vet du/ ni om jag kan använda kulventilen i första inlägget på stålröret?

Radiatorn är 600x900 tror jag de var.
 
Om det är samma gäng så går det.
 
A
Nu upptäckte jag att de är r10 stålrör med utvändig gänga som jag måste sätta en kulventil på som sen ska kopplas vidare på 15mm prisol.

Verkar inte finnas denna typ av koppling? Tips?
 
A
Nu sprutar frågorna.. Fick tag på 16mm ytterdiameter pex för golvvärme som hade varit mkt smidig att dra....

R10 stålrör utvändig gänga till -> 16mm pex -> elementkoppel med 17mm klämrings anslutning ??

Detta är ju en djungel....
 
Krilleman
RSK: 8546948 - Ballofix invR15x15 vatette.
RSK: 1986058 - Bussning 15x10 passar i gängan på ballofixen. Tätas med lin+locher
RSK: 1873816 - Vatette Plast till 16mm passar på ballofixens 15mm ände.

Men 17mm klämringsanslutning på radiatorkoppel, vad är det?

Lägg upp en bild!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vilken king!!

Ang elementkopplet: Om jag kör in pex slangen så är de sugpassning. Men hittar ingen passande ”mutter” med rätt hål. Vanlig mutter för klämringskoppling passar inte gängen på kopplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.