Hej!

Jag har nyligen installerat blandaren Dalskär i ett handfat i min sommarstuga. Jag köpte blandaren i fyndhörnan och fick då tyvärr inte med pexslangarna som man ansluter till blandaren. Nemas problemas tänkte jag och köpte två nya från en vanlig VVS butik. När jag sedan kom hem och skulle montera slangarna så blev jag lite bekymrad.

Om man kollar in bilden här dalskar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller kikar på ikeas sida
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90135033/
så ser man ju att blandaren har en ganska hög "hals" och nederdelen av blandaren är alltså helt ihålig. Pex slangen skruvas in och fästs ca en dm uppe i blandaren (typ i höjd med där vattnet kommer ut). Detta gör det omöjligt för mig att komma åt med någon skiftnyckel eller annat för att vrida åt slangarna rejält. Som det är nu är dom bara fästa med den kraft jag kan uppbringa genom att hålla i pexslangen och skruva i den. Det har förvisso blivit tätt, men det ligger och gör mig lite orolig att jag inte kunnat dra åt dom hårdare. Finns det någon här som kanske har köpt en liknande blandare och sett om de pex-slangar man fått med där är specialtillverkade och kanske har typ en 1dm lång hård ända så man kan komma åt med en skiftnyckel utanför själva botten? Eller behöver man inte dra åt dom så hårt? Blir det tätt ändå?
 
Prova lägg denna tråd under rätt rubrik så får du säkert fler svar! :) lycka till!
 
ajdå, den hamnade visst lite fel. :) Skapar en ny tråd på rätt ställe.

Kan dock nämna att jag just köpt en Husqvarna 330 ACX som nu klipper stugtomten. Fungerar finfint än så länge. Ramlade ner i en bäck (som nu var uttorkad) då slingan låg lite för nära, men efter justering så gör den vad den ska. :)

//Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.