Tänkte sätta LED-belysning under köksskåpen (strip eller spots) och funderar lite på hur man på ett korrekt sätt ansluter och monterar drivdonen. Kabeln som det ska anlutas till är EKK, med tändtråd, nolla och jord. Denna är ju inga problem att koppla in i en kopplingsdosa. Men vad ska man sedan dra från kopplingsdosan till drivdonet? Får man koppla in SKX i kopplingsdosa?
Och behöver man sätta drivdonet i någon typ av kapsling, för att få tillräcklig isolering av anslutningsplintarna på primärsidan, om man kör med drivdon liknande http://aaxsus.se/produkt/1586/ ?
Drivdonen kommer att vara placerade i ett köksskåp (fläktskåp) eller ovanför köksskåp.
Att få det att funka ska nog inte vara några problem, men det är ju bra om det är hyfsat korrekt också.
 
Det där drivdonet ser ju ut att vara gjort för att placeras i en kopplingsdosa. Det är nog inte så bra att placera en sån där i ett köksskåp, lite trevande våta fingrar så kan det gå illa.
De jag använt mig av (Jolly Pro och Hytronic) har plastkapslingar som täcker för beröringsbara spänningssatta delar. En sådan tror jag är okej att placera i ett köksskåp även om jag aldrig skulle göra så. Mina är placerade på kattvinden.

Exakt hur man gör kan jag inte svara på, men kapsling lär du behöva om du använder dig av en sån där. Du får nog snabbare svar i Elforumet även om en del av proffsen hänger här också!
 
Jolly har jag också tittat på. Räcker den plasten för att det ska vara tillräckligt isolerat? Finns det dragavlastning o.s.v?
 
Dragavlastning finns, sen om det räcker för att vara godkänt vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.