I
Hej,

Bytte ut toalettstolen igår, tyvärr passade inte gamla röret från väggen så det fick bli en provisorisk slang. Hur jag än försökte fick jag varken en fin kurva eller kranen på rätt håll :

3wk1e7o.jpeg

Hur allvarligt är detta? Är inte jättesugen på att ta hit en VVS:are bara för att sätta en liten rörstump för 1000-1500 kr eller vad det kan kosta.

MVH
 
Karrock
Den ska väl sitta med sådan slang. Men du har vikt den flera gånger, vilket inte ser så fint ut. Osäker på om det påverkar funktionen i nån större utsträckning.
 
Rickard.
Jag tror egentligen inte det är allvarligt men jag förstår inte hur slangen kan bli så där och tänker du behålla det som permanent lösnings skulle jag i alla fall köpa en ny av ett välkänt fabrikat.

Kan du rita upp hur röret ska se ut kanske du kan få någon lokal att bocka det åt dig så du bara kan renkapa och montera själv.

Vill du få ventilen åt rätt håll utan rör måste du släppa på muttern ovanför den och vrida rätt och dra åt igen.
 
Redigerat:
I
Slangen ska ju kunna rotera, men problemet var att när man började dra åt muttrarna ordentligt så snurrade även slangen; den gick inte att hålla emot. Nu när jag tänker på det, så kanske problemet ligger i i vilken ordning man fäster slangen. Eftersom det var svårast att komma åt under stolen, så fäste jag den först, men man skulle kunna tänka sig att man fäster den i väggen först.

Att den har böjts sig en aning har att göra med kurvan; den verkar inte vilja böjas så "skarpt", men det beror också såklart lite på att den blev snurrad.

Kranen satt rätt när jag fäste slangen i den, men sen när jag satte den andra delen i väggen så snurrade den ett kvarts varv, vilket gjorde att den hamnade där den hamnade. Den sitter dock i en lös slang i stolen så den går att komma åt hyfsat lätt ändå.
 
Karrock
Jag tror att det är planpackning av gummi i ändarna. De ska inte dras så hårt. En fiberpackning stoppar på ett annat sätt, men gummi kan du dra ca ett halvt varv för långt, och då uppstår nog problemet att den snurrar runt.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.