Hej!

Finns det någon här som vet hur eller om det ens går att ansluta ett markörer för dagvatten till ett större betongrör? Tidigare var det betongrör som som anslöt i taket på det större betongröret. De ska nu bytas ut mot ett nytt plaströr.

Jag bifogar en bild på det större betongrör som jag vill ansluta till. Detta betongrör har som sagt ett hål i taket och jag tänker att plaströret kanske kan kopplas in genom det hålet, är detta möjligt?

Tack för er läsning och jag hoppas att någon av er har någon erfarenhet eller kunskap om detta.
:)
 
  • Betongrör med ett hål i toppen, befinner sig i en grop i marken med jord och organiska material runtomkring; ett par skor syns i nederkanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort är hålet i befintligt betongrör och hur stort plaströr vill du ansluta? Detta är normalt sett inga problem.
 
G-83 G-83 skrev:
Hur stort är hålet i befintligt betongrör och hur stort plaströr vill du ansluta? Detta är normalt sett inga problem.
Hej!

Hålet i betongröret är lite ovalt
Cirka 10cm åt ena hållet och 11,5cm åt andra hållet.

Rören jag vill ansluta är markrör 110mm, men har ingen erfarenhet av hur man gör.
Hålet i röret sitter som sagt ovanpå (i taket på röret)
 
  • En hand håller ett måttband över ett ovalt hål i marken, där diameterna visar 10 cm och 11,5 cm omkrets. Runt hålet finns jord och småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i ett betongrör mätt med en trälinjal, diametern är cirka 10 cm åt ena hållet och 11,5 cm åt andra hållet, omgiven av jord och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av sadelgrenrör borde kunna fungera.
 
Håller med ovan talare om sadelgrenrör om man hittar rätt dimension. Jag hade nog pressat i en markböj typ 45° eller 88° och gjutit igen med lite jordfuktigt grovbetong.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Hej igen alla!

Tack för era svar, jag har inte lyckats hitta en sadelgren så jag åkte till biltema och köpte en markböj 45 grader för att ta hem och kolla hur det skulle kunna bli.

Jag kan som sagt inte mycket om det här men tror ni att jag hade kunnat trycka i detta rör någon cm för att sedan gjuta fast det?
Därefter bygger jag vidare med de andra rörbitarna?
 
  • Markböj 45 grader orange rör från biltema placerad i en grävd grop med liten öppning i marken, fotpall synlig i botten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En orange markböj 45 grader från Biltema ligger i en grop i marken för att se hur den passar inför vidare bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är ju inte rätt rent byggtekniskt kanske men så hade jag gjort om det gällde till mig själv och bara handlade om en dagvattenledning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej!

Kör ner en inhuggningsmuff eller ersättningsmuff 110 mm i hålet så bör det funka.
 
Claes Sörmland
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.