Är i planeringsstadiet till att bygga ett garage och har letat runt forumet efter info om inkoppling av elen. Tror jag blivit lite klokare av detta och kommit fram till att jag ska gräva ner EKKJ 4x6+6 direkt från mätarskåpet till garaget för att där sätta en oberoende central bestyckat med 10A säkringar, ev.16A , JFB och nåt 3-fas uttag.
Tänkte gräva ca 60 cm djupt och lägga kabeln i någon typ av skydds-slang/rör

Fråga1:Vad är att föredra väl framme vid garaget? Går in med kabeln genom plattan via nån typ av ingjutet skyddrör (plattan är inte gjuten ännu)eller gå upp med kabeln brevid plattan och fasad för att sedan gå igenom vägg?


Fråga2:
Vad för typ av skyddslang/rör är att föredra för ovanstående kabel? grävsträckan är ca 30 meter och jag tänkte väl gräva rakaste vägen utan några större dramatiska svängar..
 
S
Svar 1: Det allra smidigaste är ju att lägga en slang i plattan och låta den sticka upp i golvet intill väggen rakt under där centralen ska sitta.

Svar 2: I marken behöver du inte ha någon slang men däremot är det lämpligt i betongen. Vanlig 50 mm gul kabelskyddsslang rekommenderas.
 
Håller med!
 
Jag skulle lagt kabelskyddsrör, s.k. "gulslang" hela vägen. Kanske vill man byta till en grövre kabel om några år.
Och gräv ned två rör när du ändå gräver. Underbart att ha för telefon, nätverk eller kanske t.o.m. vattenledning (funkar om du gräver tillräckligt djupt och går upp genom plattan).

540kr för 50m på RINKABY RÖR AB : webbutik

En snålvariant är att läga en kabel + ett rör. Då går det ju alltid att dra en ny kraftkabel i röret om det skulle behövas...
 
Rekommenderar också att man lägger slang och drar genom. La två innan jag gjorde gräsmattan. Då var båda tänkta för framtida behov. när förrådet byggdes krävdes kraftigare matning så där gick den ena slangen åt. den andra gick åt två månader tidigare när åska gjorde slarvsylta av befintlig teleledning. Telekillarna var helglada när de fick en slang att dra i
 
tack för svaren hittils!
En fundering runt fråga ett:

Om man väljer att gå genom plattan med kabelskyddsrör intill en påtänkt yttervägg borde väl det innebära att man måste gå rakt igenom vot och kantelement. är det nåt man bör undvika tro eller är det ett normalt förfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.