Hejsan...

Tänker inhandla en köksfläkt av vägghängande modell... typ en med ett rostfri kanal som går upp till taket...

Tänkte bara fråga vad som gäller vid anslutningen av själva röret mot murstocken... Har en stump 160mm rör som sticker ut från murstocken som går in till en kanal... Är det bara att ansluta röret på bästa möjliga sätt och få det tätt ?? Eller är det nå specifika regler som gäller??

Bifogar en bild på murstocken så blir det lite enklare att visa hur det ser ut... ;)

mvh...
 
  • murstock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag konsulterade sotarn här i Borlänge ang. samma ärende och enligt han skulle jag få ansluta spiskåpan i köket till en kanal som inte är ansluten till nåt där det eldas i.
Kravet var att det skulle finnas nån form av rens/sotlucka.
 
hmmm... kanalen som den ska anslutas till är separat från nånting annat... men man kanske skulle ringa sotarn ändå ;)

den tidigare fläkten som satt där var inte ens ansluten till murstocken, dom hade bara dragit ett rör som slutade ca 30cm ifrån anslutningen till murstocken.... och det hade sotarn missat isf... eller struntat i... ?!
 
FredrikR skrev:
Jag konsulterade sotarn här i Borlänge ang. samma ärende och enligt han skulle jag få ansluta spiskåpan i köket till en kanal som inte är ansluten till nåt där det eldas i.
Kravet var att det skulle finnas nån form av rens/sotlucka.
Samma här! Sotaren ansåg inte att det var några problem så länge skruvarna inte angräsnade till kanalen för öppna spisen, som är den enda kanalen jag har heta rökgaser igenom. Han trodde inte heller att vibrationer från borrmaskien skulle kunna kunna fortplantas på så sätt att orsaka sprickor i rökkanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.