Hej.
Jag undrar om någon har koll på hur man ansluter köksblandarens anslutningsslangar till en Vatette fördelare.

Som jag förstår det hela så är det Lena de mutter på anslutningsslangarna 3/8" och det behövs någon typ av förminskningsnippel då måttet på gängan på vatette fördelaren verkar vara 26mm.

Några bra förslag?

Vatette fördelare med anslutningsslangar och gängade mässingskopplingar mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är 22 anslutning i änden på den. Så en vinkel som är 22*15 med en skitbit 22 imellan. Ev att du får vända på fördelar. Finns inte en sån vinkel så ta en 22*r15 vinkel. Sen en 15*10, eller r15*10 beroende på vinkeln,skarv på de med en skitbit 15 imellan. Finns förminskningar men ja anser att dom ska undvikas.
 
pozz2 skrev:
Det är 22 anslutning i änden på den. Så en vinkel som är 22*15 med en skitbit 22 imellan. Ev att du får vända på fördelar. Finns inte en sån vinkel så ta en 22*r15 vinkel. Sen en 15*10, eller r15*10 beroende på vinkeln,skarv på de med en skitbit 15 imellan. Finns förminskningar men ja anser att dom ska undvikas.
Vad menar du med "skitbit"?
 
Typ 6 cm lång
 
Krilleman
Nej undvik en rörsnutt helt (alltså "skitbiten") montera en dubbelmutter!

Så ordningen för att komma till utvändig 3/8" gänga, som din blandare passar på, skulle jag rekommendera denna ordningsföljd (Med antagandet att blandaren sitter direkt ovan fördelarna):

1946088 - VA 22 dubbelmutter
1941467 - VA 22x3/4" utv vinkel
1987064 - 20x10 nippel. (Täta med lin på VA vinkeln)
8546945 - VA Ballofix inv G10x12 (Täta med lin på nippeln)
1945644 - VA Planadapter 12mm. (Gör klämringsände till 3/8" slätände för slang

(y)

Vill du så kan du strunta i ballofixen och planadaptern om ej ventil önskas mot blandaren.
 
krilleman_215 skrev:
Nej undvik en rörsnutt helt (alltså "skitbiten") montera en dubbelmutter!

Så ordningen för att komma till utvändig 3/8" gänga, som din blandare passar på, skulle jag rekommendera denna ordningsföljd (Med antagandet att blandaren sitter direkt ovan fördelarna):

1946088 - VA 22 dubbelmutter
1941467 - VA 22x3/4" utv vinkel
1987064 - 20x10 nippel. (Täta med lin på VA vinkeln)
8546945 - VA Ballofix inv G10x12 (Täta med lin på nippeln)
1945644 - VA Planadapter 12mm. (Gör klämringsände till 3/8" slätände för slang

(y)

Vill du så kan du strunta i ballofixen och planadaptern om ej ventil önskas mot blandaren.
Tackar!
Känner oxå att det borde vara enklare att skippa en rörsnutt. Är det Vatette's art.nr på delarna du angett?
 
Krilleman
Det är RSK.

Sök på respektive nummer i valfri internetbutik eller googla med endast svenska träffar så hittar du massor med butiker som saluför dessa till varierande priser!
 
20x10 nippel funkade ju inte då det är 22 gänga 😒
 
Krilleman
Jo, du skulle ju köpa 22x3/4". På den passar det.
 
Krilleman
Jag ser nu att det är fel RSK. Men rätt beskrivning...
 
Ja något blev fel iaf. Jag beställde på rsk..
 
Mässingsvinkelkoppling 22XG20 för VVS med utvändig gänga visad på en mobil webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du menade en sådan här vinkel va...
 
Krilleman
Exakt. Ursäkta besväret!
 
Det är ok, jag borde ha upptäckt det själv när jag beställde. Bara å göra om och göra rätt 😎
 
Krilleman
:surprised: (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.