Nu har jag beställt delar två gånger och för att lyckas på den tredje gången skulle jag behövt lite tips.

Skal alltså montera en FMM köksblandare med 10mm rör på ett 15mm kopparrör. Men får det inte att passa ihop mot köksblandaren. Vad skal jag ha för del här. Denna 10x15mm klämkoppling passar på 15mm röret, men ej på köksblandarens anslutning.
 
  • Flexibla anslutningsslangar till köksblandare med klämkoppling på träbakgrund, markerade för att visa inkompatibilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Klämringskoppling 15-10mm,verkar vara en begagnad blandare,du får eventuellt demontera klämringen och muttern om det inte passar.

En klämringkoppling 15-10mm med synliga användningsspår och anslutningsmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahaa, du menar att jag skulle ta bort gamla klämringen och den gamla muttern och montera ny klämring och den nya muttern. Jag kan knappast kapa 10mm röret för då blir det nog för kort. Måste kanske dremla av klämringen. Men hur många olika standarder finns det igentligen. Den här gamla muttern måste ju ha suttit ihop med något som borde finnas ännu idag...
 
A
Är det inte en 15-12 koppling du har,om den mindre är 16 mm utv tror jag det är en 12 mm.hur passar röret från blandaren i kopplingen,glappt?
 
Röret från blandaren passade perfekt i kopplingen. Sen står det 15x10 på påsen den kom i. Väldigt krångligt.
 
  • Kompressionskoppling 15x10 i förpackning på träyta med etikett från dimar.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Passar den nya klämringen så är det ju en 10mm förstås:) då får du nog lossa den gamla,konstigt att det skiljer så mycket i dimension,mätte just en 10 mm koppling till ca14mm utv gäng:thinking: är dock ingen röris direkt:)
 
Claes Sörmland
Problemet är väl att de där klämringskopplingarna har olika gängstandard beroende på fabrikat. Så vad är det för gamla klämringsmuttrar som sitter på blandaren nu?

Vatette har väl standard rörgänga även på sina klämringskopplingar. Men hur är det med de andra märkena?
 
Jag har inte sett någon märkning på muttern så jag vet inte vilket märke det är. I min enfald trodde jag alla hade samma storlek. Med rör lär man sig nytt vid varje försök ! Men då får jag nog testa i morgon o dremla bort den gamla klämringen och pröva med nya kopplingen...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl att de där klämringskopplingarna har olika gängstandard beroende på fabrikat. Så vad är det för gamla klämringsmuttrar som sitter på blandaren nu?

Vatette har väl standard rörgänga även på sina klämringskopplingar. Men hur är det med de andra märkena?
Har VVS-branschen helt allvarligt inte standardiserat gängtyp, kopplingsgeometrier osv så att det räcker att hålla koll på dimension och hona/hane?
 
I ett cykelforum läste jag typ "standarder är så bra så alla har en egen" .
Det känns som att det gäller även VVS , då kan man upprätthålla höga priser på tjänster och delar ...
 
  • Gilla
uffege
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Luugen skrev:
Har VVS-branschen helt allvarligt inte standardiserat gängtyp, kopplingsgeometrier osv så att det räcker att hålla koll på dimension och hona/hane?
Nope, inte för klämringskopplingar. Men rörgänga är rörgänga så det är kompatibelt mellan olika märken. Men det hjälper ju inte TS som inte kopplar rörgänga.
 
Muttrarna som sitter på den begagnade blandaren tillhör något mer ovanligt märke som inte håller sig till den vanliga rörgängningen, som t.ex. vatette håller sig till, 3/8 gänga.

Går det att få tag på fortsättningen på den gamla kopplingen, alltså delen som den tidigare var monterad på? Kanske går att fortsätta med den i såfall, annars blir det knepigare.
 
Hurra. Jag sågade av en bit av 10mm röret på blandarslangen för att få bort den gamla klämringen. Därefter monterade jag ny klämring och sen 10x15 mm klämringskoppling mot 15mm röret. Tack föe hjälpen alla !
 
  • Blandarslang med ny klämring och en klämringskoppling mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Har VVS-branschen helt allvarligt inte standardiserat gängtyp, kopplingsgeometrier osv så att det räcker att hålla koll på dimension och hona/hane?
Nä du lycka till i vvs djungeln, nu kommer det snart bli ännu roligare då det ska bytas ut till europeisk standard. 40c/c klammer ska bli 60 c/c och dimension 15 går tillbaka till 16 som vi kastade bort för npgra seklar sen. Det är jättekul och vara servicemontör och åka på läckor, hela bilen full med saker för att laga med men går ändå bet för det är nåt nytt skit.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Allman och 1 till
  • Laddar…
Nä men det är ju en fantastisk anledning att åka till kunden först, kolla läget, åka till Ahlsells sen till morgonfika och sedan ut till kunden igen!
Jag vet att inte alla gör det så men tyvärr tillräckligt många att svärta ned hela yrket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.