Behöver koppla in utomhusbelysning.
Och ansluta skymningsrelä till kopplingsdosan.
Är det ok att dra kablar uppeifrån?

Kopplingsdosan ligger under takfoten. Men regnet kan nå den...
Vad skulle ni göra?
 
  • Kopplingsdosa på husvägg under takfot med påritade pil och linje som illustrerar planerad kabeldragning för utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle göra en u-sväng med den så att den går in i kopplingsdosan nedifrån.
 
Borde inte vara några problem med att dra in kablarna uppifrån. Har svårt att se att regn skulle kunna göra någon större påverkan på installationen, särskilt som att den sitter under takfoten.
 
L
Allt som kommer uppifrån in i något på en utsida och risk för vattenpåslag , finns risk för inträngning , vatten går lättaste vägen även i små hål och glipor
Försök att få alla kablar underifrån , finns dosor med membran för 3 st kablar på flera sidor
du kan måla dom och dosan så sticker det inte i ögonen
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…

Bästa svaret

Se till att göra runda fina hål i membranen som är mindre än kabeln så att de smiter tätt. Se också till att öppna dräneringshålet i nederkant av dosan. Då kan du gå in på ovansidan utan problem. Dosan är ju av bra kvalité så det funkar.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Det kanske går att montera den högre upp mer skyddad och kanske lite mindre synlig är ju inte det snyggaste att ha på väggen..:)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Vad händer om ett eller två år då solen har knäckt membrantätningen
Den dosans plasttätning knäcks av solen , krackelarar
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vad händer om ett eller två år då solen har knäckt membrantätningen
Den dosans plasttätning knäcks av solen, krackelarar
Inget håller för evigt, men dosan och kablage lär hålla längre än två år.
 
L
E etompau skrev:
Du tycks inte klara av att någon annan forummedlem har en annan uppfattning om ämne som fritt diskuteras på detta forum.
Ditt påhopp om att jag skulle sätta i halsen kommer att anmälas till administratorn.
Du har varit i hetluften tidigare , men jag har inte kommenterat det .
Anmäl du , då kommer det kanske att ge något från utomståendes analys
Sedan med att jag talar om vad som kan hända med plastmateriel , är det fel eller inte .
Om TS sätter den så högt upp som möjligt blir det bara en kabel ned till ljusrelät och går in på undersidan på det , blir det en snyggare installation och minnemal påverkan av väta .
Då kommer dosan att hålla i 10 år även om tätmembranet krackelerar , man installerar inget för 2-3 års funktion , man ser till att det blir så bra som möjligt i den situation som råder på platsen .
 
Finns det plats för dina tänkta kopplingar om du helt tar bort dosan, och sätter skymningsreläet på den platsen?
Skulle kunna bli mindre grötigt då.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se till att göra runda fina hål i membranen som är mindre än kabeln så att de smiter tätt. Se också till att öppna dräneringshålet i nederkant av dosan. Då kan du gå in på ovansidan utan problem. Dosan är ju av bra kvalité så det funkar.
Använd en stjärnskruvmejsel och tryck den genom membranet.
Ingen kniv eller något annat.
Sen drar du in kabeln lite för långt och backar den sen.
Se till så att kabeln går rakt in i dosan (ingen lutning på något håll.
Då får du den bästa tätningen
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Sätt den så långt upp du kan under takfoten och dra den enkla kabeln längre.
Eller är det av speciell anledning du vill ha den mitt på väggen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Se också till att öppna dräneringshålet i nederkant av dosan.
Detta är nog det viktigaste rådet. Jag har varit på många felsökningar som hade kunnat undvikas med ett dräneringshål i botten på dosan och uttaget. Det går bra att gå in uppifrån också, dosans membran kommer inte krackela på många många år. Det lilla vatten som ev. kommer in i så fall kommer åka ut genom dräneringshålet.
 
Kanske skulle tillägga att det är ju bättre om man kan gå in underifrån, det kan vara en god grundregel. Uppifrån kräver en dosa av bra kvalité och lite handlag som Uffe beskriver ovan.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
O
En annan lösning är att inte använda en dosa med mjuka självtätande genomföringar utan istället köra på en solid dosa och riktiga förskruvningar, och på så sätt gå upp en skyddsnivå. T.ex. Biltemas IP67-dosa + IP68-förskruvning ger en fullgod lösning även för den mest paranoida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.