Jag har en ledig skorstenspipa ned till badrummet, det har tidigare stått en liten eldstad där.

Skulle det vara möjligt att ansluta frånluften från en Cinderella förbränningstoa till skorstenens lediga pipa?

Skorstenen har fyra kanaler, en från köksfläkten, en oanvänd från tidigare vedspis, en från kaminen i vardagsrummet som används ibland men oftast står den med stängt spjäll, och så denna till badrummet som är ledig.

Finns det risk att lukt kommer in ned genom kanalen till köket? Jag har en skorstenshuv högst upp.

Sedan gäller det tilluften, då det inte är yttervägg funderar jag på om det skulle funka att ta den från krypgrunden under huset, eller om det blir onödig luftcirkulation där nere isåfall?

Jag kan ju dra ett spirorör ned genom krypgrunden och ut i det fria för att hämta tilluften.
 
Jag skulle avråda att ta luften från krypgrunden. Framförallt på våren när det fortfarande finns vinterkyla kvar där nere kan du riskera att dra in varmare vårluft som kondenserar på ytorna.
 
Jag kan dra ett isolerat rör från ytterväggen och upp genom golvet som tilluft, då tas den från det fria. Då bör jag klara mig från kondens i krypgrunden.

Varför tar man inte frånluften direkt från badrummets inneluft undrar jag? Sommartid borde det väl vara lämpligt?

Frågan är hur det blir med frånluften genom skorstenen?
 
När jag hade förbränningstoa tog jag luften från rummet.
 
Vissa förbränningstoaletter tar luft fr rummet underifrån toastolen. Cinderellan comfort tar luft utifrån via rördragning utanför.
Cinderellan fungerar perfekt medan andra förbränningstoaletter inte funkar överhuvudtaget: Ecolet. Garantin gäller säkerligen inte om man drar på annat sätt än bruksanvisning. Bättre anlita någon för rördragning så blir det rätt fr början.
Hör med någon installatör om skorsten fungerar. toan ska ju sitta i direkt anslutning till skorsten och behöver luft utifrån för att funka. Kolla med toateknik.com väldigt duktiga.
 
Nu är en Cinderella comfort inköpt, jag skulle även kunna placera den mot ytterväggen.

Fast jag tycker inte det är så snyggt med röret på utsidan, är det någon som fixat en elegant lösning på detta?

Eller om jag bara målar röret i samma färg som stugan kanske det smälter in bättre?
 
S Superrobban skrev:
Nu är en Cinderella comfort inköpt, jag skulle även kunna placera den mot ytterväggen.

Fast jag tycker inte det är så snyggt med röret på utsidan, är det någon som fixat en elegant lösning på detta?

Eller om jag bara målar röret i samma färg som stugan kanske det smälter in bättre?
Grannen på stugan har sitt rör på utsidan och det "ser inte speciellt snyggt ut" och luktar inte så bra heller men vad jag förstår så är det rekommendation att "så ska det vara för att bli bra drag i pipan". Om det stämmer eller inte vågar jag inte svara på men du kanske kan hitta info om detta genom det eminenta Google.
Med vänlig julhälsningar
/B
 
Luktar det så är det fel på toan eller röret bör inte vara några böjar. Ecoleten stank som attan
pga felkonstruktion. cinderellan luktar inget. Det går att dra rören på insidan ju rakare desto bättre. Ska var fritt kring skorstenen också
 
Vi tänker dra ett rör för tilluft under grunden och ut i en liten brunn. Ett bud på en snyggare lösning. Nån som har erfarenhet av den lösning?
 
B
S Superrobban skrev:
Nu är en Cinderella comfort inköpt, jag skulle även kunna placera den mot ytterväggen.

Fast jag tycker inte det är så snyggt med röret på utsidan, är det någon som fixat en elegant lösning på detta?

Eller om jag bara målar röret i samma färg som stugan kanske det smälter in bättre?
precis så kommer vi göra i sommar. Nu har vi en liten spaljé som döljer den oftast men lite färg skadar nog inte.
 
Såhär är det löst i min stuga. Skorsten inklädd med panel upp till taket, därefter böj ut och över taket. Från samma inklädda del tas även luften(ventil som inte syns på bilden). Oklart om det är en elegant lösning, men bättre än om plaströret varit synligt längs fasaden.

Bifogar även en bild på toan. Där syns även tallriksventilen för tilluften. De behövs en hel del av den varan vid förbränning.

Badrum med toalett och vit kakelvägg, skorsten inklädd i panel synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stuga med röd panel och skorsten som böjer ut över taket, omgiven av grönska och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.