Hej.
Jag har en elmotor(köpt begagnad). Den verkar fungera som den ska, inga missfärgningar från överhettningar eller saker som ser konstiga ut, axeln snurrar fint om man vrider.. Men hur sjutton ska man ansluta den? Det verkar inte vara bara det vanliga Y eller delta här, utan high/low speed tillkommer? De vanliga(?) 3*2 anslutningarna finns, U1, V1, W1 och U2, V2, W2.

Om jag försöker ansluta(korta stunder för säkerhets skull, sekunder) som en Y-koppling, U1, V1, W1 inkommande och U2, V2, W2 ihopkopplade, så brummar den högt. Att snurra på axeln då ger ingenting.

Om jag bara ansluter U1, V1, W1 så händer ingenting..

Hur fungerar high/low speed? Sitter det nåt extra motstånd på faserna på low speed eller vad? Men isåfall så borde väl alt.2 ovan ha kunnat fungera? Hur får man ihop Y/D och high/low?
Elektriska symboler och anslutningar ingraverade på svart plast, möjligen för motoranslutning eller elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med kopplingsschema, visar låg och hög hastighet, elektriska anslutningar, sliten och smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på BUSCK 3-fas motor som visar tekniska specifikationer och standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvåhastighetsmotor, inga byglingar, lågfart med tre faser enbart på uvw1, högfart med tre faser på enbart uvw2.

Om en hastighet inte fungerar är lindningen brunnen
 
Bild 1 stämmer inte, du ska inte bygla någonstans för det är skilda lindningar för dom två hastigheterna.
Schemat på bild 2 är det du ska använda.
Fast något är fel med motorn om den inte snurrade när du hade kopplat ena sidan(1) till 3-fas samtidigt som den andra (2) var "tom".
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Kan man mäta på lindningarna på nåt sätt på en sån motor, för att se om de är ok? (Fast då undrar jag ju hur motorn är kopplad internt? Om det är Y så kommer man ju inte åt en lindning, så ... D? Om det går att mäta..)

Hur snabbt brinner en lindning(Jag kommer själv att tänka på snörlängder efter att ha skrivit det där, så kanske inte tvärsäkra svar men "troligen/inte"?)? Kan jag ha sabbat den när jag hade ena trippeln ihopkopplad? Jag körde i några sekunder då, men inte mera. Jag tog inte tid, men under 5 sekunder borde vara ett säkert påstående med marginal..
 
Din korta provkörning har inte förstört något. Du kan mäta resistans på respektive sidas U-V-W i alla tre kombinationerna och får du någorlunda lika värden per sida inom 5% är det ok. Med tanke på motorns storlek ligger säkert lindningarna internt kopplade Y men det spelar ingen roll när du gör jämförande mätningar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Nja…
Är det inte denna?
[länk]

/Höghus
Kataloger från olika år bara, samma motor dock.
 
Redigerat:
snaggletooth snaggletooth skrev:
Har du ett

Kataloger från olika år bara, samma motor dock.
Jag ser motorer med permanentmagnet i din länk?

/Höghus
 
Nu är det en normal tvåhastighetsmotor med skilda lindningar 4- och 6-polig TS har fått tag på så PM typen eller andra reluktansmotorer är inte aktuella här.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag ser motorer med permanentmagnet i din länk?

/Höghus
Utdrag från en katalog, bläddra ner lite.
 
T tracker skrev:
Tvåhastighetsmotor, inga byglingar, lågfart med tre faser enbart på uvw1, högfart med tre faser på enbart uvw2.

Om en hastighet inte fungerar är lindningen brunnen
Är det samma sak om man har en 2/4 pol motor? Alltså att man inte byglar något. Öppnade hastighetsreglaget på en gammal vertikalfräs och blev inte klok på hur det var kopplat.
 
Hasse302 Hasse302 skrev:
Är det samma sak om man har en 2/4 pol motor? Alltså att man inte byglar något. Öppnade hastighetsreglaget på en gammal vertikalfräs och blev inte klok på hur det var kopplat.
I ditt fall kan det röra sig om sk Dahlanderkoppling eller mer generellt numera kallat polomkopplingsbar motor. Det som lite talar för det är att de normalt har förhållande 1/2 för varvtal eller antal poler och att du inte blev klok på inkopplingen.

I ditt fall om det är Dahlander är ena varvtalet (låga) och utgående från TS bild matat U1 V1 W1 och U2 V2 W2 oanslutna och andra varvtalet (höga) med matning U2 V2 W2 och U1 V1 W1 kortslutna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse302
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall kan det röra sig om sk Dahlanderkoppling eller mer generellt numera kallat polomkopplingsbar motor. Det som lite talar för det är att de normalt har förhållande 1/2 för varvtal eller antal poler och att du inte blev klok på inkopplingen.

I ditt fall om det är Dahlander är ena varvtalet (låga) och utgående från TS bild matat U1 V1 W1 och U2 V2 W2 oanslutna och andra varvtalet (höga) med matning U2 V2 W2 och U1 V1 W2 kortslutna.
Blev så förbryllad över vredet att jag inte ens kollade på motorskyllten. Men du verkar ha helt rätt.
 
  • Elektrisk koppling med terminalblock, sladdar och isoleringstejp på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med tekniska specifikationer på en grå, industriell maskin eller motor, synbar smuts och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall kan det röra sig om sk Dahlanderkoppling eller mer generellt numera kallat polomkopplingsbar motor. Det som lite talar för det är att de normalt har förhållande 1/2 för varvtal eller antal poler och att du inte blev klok på inkopplingen.

I ditt fall om det är Dahlander är ena varvtalet (låga) och utgående från TS bild matat U1 V1 W1 och U2 V2 W2 oanslutna och andra varvtalet (höga) med matning U2 V2 W2 och U1 V1 W2 kortslutna
Ska börja skissa på hur jag vill ha elen, finns det något färdigt vred man kan köpa? Tänkte förbereda tankarna så jag kan förklara för elektriken som kommer i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.