Har införskaffat en elmätare till vår frånluftsvärmepump.

Pumpen är ansluten med trefas och ligger innan jordfelsbrytaren i elcentralen.
Antar att jag därför skall ansluta mätaren så att faserna ligger efter pumpens säkringar, sedan vidare till pumpen och ta nollan till mätaren från skenan som ligger innan jordfelsbrytaren, dvs samma skena som ansluter pumpens nolla.

Har gjort en skiss som är bifogad.

Har jag tänkt rätt?
 
  • inkoppling elmätare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta elmätare har ju två nollskruvar så man behöver ju inte dra separat nolla parallellt med den som går till elmätaren.

Sen kan man ju undra över varför du inte låter värmepumpen anslutas via en JFB. Det ökar ju säkerheten även i pannrummet och ger ju skydd även mot ev brand i utrustningen.
 
R Göran skrev:
De flesta elmätare har ju två nollskruvar så man behöver ju inte dra separat nolla parallellt med den som går till elmätaren.

Sen kan man ju undra över varför du inte låter värmepumpen anslutas via en JFB. Det ökar ju säkerheten även i pannrummet och ger ju skydd även mot ev brand i utrustningen.
Pannan har installerats innan JFB av hustillverkarens (Ä-hus) hejdukar. Håller med om att man kanske bör skydda den oxå, men då tror jag att installerar separat JFB.

R Göran skrev:
Du har väl naturligtvis även en skyddsjord?
Jeppers, men i detta sammanhanget är ju inte den inblandad, det finns ingen anslutning för skyddsjord på elmätaren.
 
Ja jag ville bara kolla för säkerhets skull. Good Luck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.