Jag tänkte återansluta vår diskmaskin till våra nydragna vattenrör till köket. Tidigare hade vi en förgrening med ballofix under skåpet, på en kaosartad rördragning från 80talet, nu blir det istället separat avstängning ovan bänk.

jag hade nån slags idé om att allting skulle vara mer eller mindre plug and play nu när det bara är slangar till allt, men när jag fått hem avstängningen och kikar på instruktionerna blir fundersam.

I änden mot diskmaskinen är det en vanlig G 3/4 (tror jag att det heter), samma som DM's slang, inga konstigheter där.
I inkommande ändan är det samma sak, dock sitter det en bit mässingrör skruvat över gängan, och det verkar enligt instruktionen som att den absolut ska vara kvar där?
Vad tusan är det isåfall man ska ansluta den lilla rörbiten mot?

En annan liten undran är ang själva T-kopplingen jag kommer behöva. Inkommande vatten och anslutning till blandare har olika storlek, med en adapter emellan. Ska T-kopplingen matcha storleken mot inkommande, eller mot blandaren? Inkommande antar jag, för att få flöde nog för både blandare och DM? Eller finns det kanske rentav färdiga T-kopplingar med olika storlekar i olika ändor?

Lite bildmaterial:
10404670895_79b7813b6a_z.jpg
10404676616_b7f8c43e4a.jpg
10404655916_a38f71ddb7_z.jpg

Avstängningen är en elektronisk sådan, Damixa EDMA.
Gängan till blandaren antar jag är 3/8", inkommande vet jag ej.
 
D
Gissar att xen lilla rörbiten skall in i en klämringskoppling.
 
Hm, det stämmer nog, lite förvirrande när inte själva klämringen är med på illustrationen :p
Men varför sedan övergång från 10mm rör till 3/4" gänga? Iofs, det kanske inte är mycket större än så i själva slangen sedan.
Funderar på om det kanske är för att hålla vattentrycket lägre i ventilen eller så.
 
D
Fast om man tittar på illustrationen så kan man med lite god vilja tolka det som att det sitter en klämring längst ut på röret (vilket iofs också är fel, då muttern inte är dragen över röret).
 
Njae, det är faktiskt så röret ser ut, sista halva centimetern är tjockare.
 
Krilleman
Kan man inte tolka detta som dom nya blandarna med "spår" för klämringen på mässingssnuttarna efter soft-PEX:en?

Detta är inget jag vet, men det var bara en tanke.

Är snutten som är tjockare 10mm och mindre innanför?

Dom flesta diskmaskinerna har 3/4 gänga på anslutnings-muttern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.