Jag är i färd med att koppla in kommunalt VA och undrar lite vad som är rätt när det gäller inkoppling av vattnet. Från servisventilen har det lämnats en bit PEM-slang so stack upp genom marken. Jag har nu grävt grävt mig ner till vemtil och anslutningen för avloppet men undrar om det är tänkt att man ansluter till slangen de lämnat eller om den bara är ”vägvisare” till ventilen?

Visar hur slangen hos mig ko mer upp ur marken och hur det har kopplats hos grannen - dör verkar de inte tagit bort ”slangstumpen” utan gått på i änden av den.

Jag läste nånstans att ”slangen ska vara oskarvad till vattenmätare” men det beror väl på varifrån man räknar - det kanske är änden på slangstumpen som är anslutningspunkten?

Minslang har en plastpropp i änden, hos grannen sitter det en mässingskoppling där de kopllat på.
 
  • Ett grävt dike med två rörlock nära kablar och växtlighet. Troligen infrastrukturarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop, rör och sladdar synliga, konstruktionsarbete, skugga människa, grå dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träd med tjock stam, grenar som skiljer sig, blad nära, två konstgjorda objekt placerade på stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att du kopplar in dig på slangen. Men jag tror inte de blir sura om du går direkt på ventilen. Dock ska kopplingen vara godkänd för förläggning i mark. Säkrast är en svetskoppling och det är så man gör professionellt.
 
Anledning att jag frågar är för att klura ut om jag behöver gräva för att komma åt vid ventilen - vilket är rätt så bökigt - eller om jag ska se till att dra fram slangstumpen i den riktning den ska gå - vilket också är bökigt då det är gamla betongrör i vägen, just nu går slangen uppåt innan betongrören men jag får försöka böja den på något vis för att lirka in den under betongrören. Undrar vad PEM 32 har för minsta böjradie...
 
Snackade med en person från en firma som gör markarbeten etc och han föreslog PRK-koppling på slangen - som jag nu behöver korta av efter att ha råkat klämma den något med grävskopan.

Grannens koppling är inte PRK och jag hittar ingen som liknar den riktigt - vad är det för koppling i den här bilden och är det bättre än PRK?

Jag tänker mi https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-401-skarv-32/ men hittar inte om den är godkänd för nedgrävning, text från Rinkaby Rör:

PRK Kopplingar​

VISNINGSTYP
För polyetenrör PEL, PEH och PEM, PN 6,3 och PN 10/12. OBS! Till PEM-rör PN 6,3 ska kompensationshylsa användas. Rören måste kapas vinkelrätt och helst med rörsax. Ta bort eventuella grader innan montering.
Max arbetstryck:
Det som gäller för rören.
(Koppling max 1,6 MPa = 16 bar)
Gängor:
Alla gängor är rörgänga och nipplarna kan således användas som rördel.
Typgodkännande:
Typgodkänd för tappvatteninstallationer av RISE Certifiering.
(Gäller ej skjutbar rak koppling 53 423-0xx).
Rörkoppling i metall möter mörkt rör med blå kabel, omgiven av grus. Utomhus, dåligt ljus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag grävde ur lite mer vid anslutningspunkten klämde jag såklart PEM-slanbgen lite så nu får jag kapa den så att den slutar ca 50 cm från servisventilen - och då blir det lite besvärligt att komma åt den pga dagvattenrör som kommer att ligga i princip rakt över.

Ett alternativ är kanske att byta slangbiten från servisventilen och sen skarva på ett mer lättåtkomligt ställe.
 
Krilleman
Absolut, har förstått att kompensationshylsa gäller.

Har ännu inte grävt fram servisventilens koppling så jag vet inte vad det är där (trångt schakt).
 
Redigerat:
Såhär gjorde jag. Servicen sitter vid den galvade stolpen man ser i bild. Inkommande vatten skarvades med en plastkoppling. Gjorts på samma sätt hos mina 15 grannar som också fått kommunalt VA i vintras.
/Kim
 
  • Byggplats med grävmaskin, brunnsringar, gult slangrör, grus och jord på dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunen har nu inspekterat och godkänt min anslutning med PRK-koppling. Han som kollade min anslutning sa att kommunen (Kungsbacka) också använder PRK för liknande jobb. Dock är de stora rören i marken svetsade.
 
P Prosit skrev:
När jag grävde ur lite mer vid anslutningspunkten klämde jag såklart PEM-slanbgen lite så nu får jag kapa den så att den slutar ca 50 cm från servisventilen - och då blir det lite besvärligt att komma åt den pga dagvattenrör som kommer att ligga i princip rakt över.

Ett alternativ är kanske att byta slangbiten från servisventilen och sen skarva på ett mer lättåtkomligt ställe.
Är lite sen på bollen men kopplingen på bilden ser ut att vara en isiflo, funktionsmässigt är det likadan men dyrare då den är helt i mässing. Har kollegor som gillar isiflo avsevärt mer än prk pga avsaknaden av plast.
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.