Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon finurlig forumit kan hjälpa mig med.

Jag har ett larm av typen Visonic Powermax Complete med tillhörande expansionsmodul. Separerat från larmet är även en CCTV-lösning installerad. Den består av en Dahua DVR och 4 st Sony Effio analoga kameror. DVR:en är inställd att kontinuerligt spela in bild på samtliga kanaler.

Nu skulle jag vilja hitta en lösning där kamerorna endast spelar in när larmet är i borta-läge.

Den bästa idé jag har lyckats spåna fram i nuläget består i att använda PGM-utgången som kan definieras att skicka signal (12v?) vid omkoppling borta-/frånkopplat-läge. Tanken är att få den signalen att bryta bildsignalen till de fyra kamerorna. Så att DVR:en fortfarande spelar in 24x7, men det är svart bild när larmet är i frånkopplat-läge.

Vad krävs för manick som kan omvandla PGM-signalen till att bryta/ej bryta bildsignalen på fyra kablar?

Kabeln till samtliga kameror är CAT5e-kabel där jag använt ett par till bildsignal och övriga till strömförsörjning. Tror dock det är mer hälsosamt för kamerorna att inte bryta strömmen, eller har jag fel?

Det snyggaste alternativet vore att kunna styra DVR:en att slå av/på inspelning, men det verkar inte finnas något vettigt sätt att lösa detta på. Kollade det med supporten hos leverantören.

Alla idéer är välkomna!
 
Inga briljanta idéer alls? Jag är dock inte kräsen, idéerna behöver inte ens vara i närheten av briljanta. ;)
 
M
Så om du kopplar CAT5 kablarna till en switch som du sedan bara strömsätter när du larmar på, så borde det väl funka som du tänkt? Detta då i kombination med ngt av de relän som länkas till i tråden ovan.
 
  • Gilla
currenthill
  • Laddar…
Tror inte att switchen gillar bli matad med 12V via cat5 kabel dock.
Ska du ändå bygga något själv så gissar jag på att det finns en fjärrkontroll till DVR:n , Köp en billig som man kan lära, slakta den och sätt relä över utvalda knappa.
Det lättaste jag kan komma på utöver en kontaktorbrygga för alla A/V-paren i cat5-kablaget.
 
M
Casca skrev:
Tror inte att switchen gillar bli matad med 12V via cat5 kabel dock.
En vanlig PoE-switch så är väl inte detta ngt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.