Om man drar ut 35 cm EKLK till ett uttag utomhus, vart ska biledaren anslutas?
I bäggeändar eller räcker på ena sidan? Vilken då?
 
Nu kommer du få många olika svar. Jag hävdar att biledaren skall anslutas i ena änden, den som är närmast centralen.

För övrigt blir det en fast installation vilket är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Frågan är vad är rätt.
 
Ansluts till skyddsjord i matande ände, skarvas vidare isolerat från jord i kopplingsdosor och isoleras i sista punkten.

Sen är den för övrigt för klen för att kunna utgöra skyddsledare, varför den aldrig ska märkas med gul/grön slang eller tape :)
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
Gör det i den ände där det är enklast och har störst chans att bli bra, och är det likvärdigt kan du välja fritt ena/andra/båda. Det är i stort en ickefråga men om du söker här på BH finns många trådar kring detta med olika mer eller mindre väl underbyggda diskussioner.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Med andra ord, hur du än gör så kommer det alltid att vara fel, och rätt ;)
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 2 till
  • Laddar…
O
tuktuk skrev:
Nu kommer du få många olika svar. Jag hävdar att biledaren skall anslutas i ena änden, den som är närmast centralen.

För övrigt blir det en fast installation vilket är behörighetskrävande.
Kan man inte ens få ställa en fråga utan att få "det är behörighetskrävande" slängd rätt upp i ansiktet?
 
  • Gilla
Håessge och 5 till
  • Laddar…
En gång i tråden får nog de flesta trådskapare stå ut med denna upplysning.
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Hur ansluter ni den rent tekniskt till jorden?
I ett eget hål på en wago 222? "Nerknölad" tillsammans med annan ledare i vanlig wago/helacon? Ubåt tillsammans med valfri gulgrön?
Ska den vara isolerad mellan skalning och inträde i kopplingsmaterialet?
 
Det är ju en mångtrådig ledare så Wago 773 och Helacon går bort, kvar blir Wago 222 och skruvförband typ ubåt, bara det sitter.
Skalningen ska finnas efter inträdet i kopplingsmaterialet ;)
Varken utanför eller innanför en kapsling behöver en skyddsledare vara isolerad. Den bör isoleras med tejp eller skyddsslang om den riskerar komma i kontakt med faserna i kapslingen.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Tack, då tänkte jag rätt! Egentligen är det väl självklart så att skyddsledare inte behöver isoleras, man kopplar ju den till hela apparatskåpet om det är av metall. Kändes bara lite "naket" att lämna skalad tråd.
 
Som så många har nämnt så är de få som vet och dessa regler har ändrat under årens gång tror jag med dessutom.

jag har iaf lärt mig att Man lägger in biledaren i central på Jordplinten. I kopplingsdosor så ansluter man endast biledaren till övriga biledare. När man kommer till ett uttag så brukar jag ta transparent slang över den och en Ubåt. Sen om man går vidare från detta uttag till ett annat så tviste de lärde om man ska lägga ihop den eller "börja om på nytt" med att ansluta den vidare matande kabelns Biledare till jord.

Att någon skriver att El jobben är behörigshetskrävande är väl inte så farligt att gråta över?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om man vill koppla ut utomhus från en dosa som SAKNAR biledare, hur ska man koppla? Eller ska man skippa EKLK och använda EKK?

Jag har inget "jobb" som ska göras. Bara undrar då det verkligen ändras under åren...
 
B
Atom skrev:
Om man vill koppla ut utomhus från en dosa som SAKNAR biledare, hur ska man koppla? Eller ska man skippa EKLK och använda EKK?

Jag har inget "jobb" som ska göras. Bara undrar då det verkligen ändras under åren...
Biledaren kopplas väl ihop med jord?

sen "måste" man väl ha jordfelsbrytare om det går ut?
 
Atom skrev:
Om man vill koppla ut utomhus från en dosa som SAKNAR biledare, hur ska man koppla? Eller ska man skippa EKLK och använda EKK?

Jag har inget "jobb" som ska göras. Bara undrar då det verkligen ändras under åren...
Då får du räkna uttaget med jord men utan biledare som "matande ände". Dvs ansluta din biledare där.

Enda problemet är egentligen vid kontinuitetsmätning. Med enklare verktyg så kan man inte se skillnad på om det är via jorden eller biledaren som man har kontakt med "sann" jord. Så skall man vara riktigt korrekt så mäter man jord först, och sedan kopplar man in biledaren. Men jag har aldrig varit så hyperkorrekt, eller träffat på någon annan som varit det heller...

Det har som sagt varit lite olika bud under tidens gång. Min far är från den generationen där det var enkelt med biledare. "Bara klipp av den." ;) Jag skall erkänna att jag själv gjort det exv. vid inkoppling i en trång dubbelisolerad armatur. Det är en sak att ringla upp en oisolerad jordledare i ett trångt utrymme, men att behöva isolera en biledare (orealistiskt att låta den ligga naken nära öppen fas), och hitta plats för den blev bara för mycket. Om man vill gå vidare från den lampan någon gång, så får man helt enkelt ansluta till jord, eller skruva upp EKK...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.