Hej!
Vi kommer att får en tomt som gåva, och då har vi kollat upp att vi kommer att få betala en gåvoskatt på 4% på taxeringsvärdet, stämmer det? Sen att man får dra av 10 000, för det är det man får ge i gåva.

Men vår fundering är att om vi nu säljer tomten som vi fått som gåva, utan någon byggnad på, då måste vi skatta för den då istället? eller?

Om vi nu behåller tomten och bygger på den. Och lånar för att bygga. Hur blir det då om vi måste sälja huset, måste man skatta då? Man skattar väl på vinsten man gör när man säljer, men om vi har lån som då ska lösas och vi inte gör någon förtjänst på försäljningen, då behöver vi inte skatta? Säg att vi däremot skulle göra en vinst på 100 000, då är det de där 100' som man skattar för eller?

HJÄLP! :-/
 
Bob_the_builder
Om man lånar till sitt hus eller inte är inte Skattemyndigheten intresserade av. Om ni köper för 100 000 och säljer för 150 000 så får ni skatta för de 50 000 som ni gjort i vinst (det går dock att dra av tex mäklararvodet från vinsten). Om man köper ny, dyrare bostad så kan man flytta med pengarna obeskattade. Det finns mycket skrivet om sådant här på forumet, så läs gamla inlägg så kommer de flesta frågorna få utförliga svar.

Om jag inte minns fel (jag kommer säkert bli rättad snabbt om jag gör det :)) så övertar man föregående ägares anskaffningsvärde vid gåvoöverlåtelse.
 
Om jag inte minns fel (jag kommer säkert bli rättad snabbt om jag gör det ) så övertar man föregående ägares anskaffningsvärde vid gåvoöverlåtelse.

Men om de som nu äger tomten i sin tur har fått tomten i arv och innan dess var det större mark, som styckades av till tomter. Tror inte att det går att kolla något tidigare anskaffningsvärde... eller?
 
Det här verkar vara en djungel. Hur många gånger kan man rimligen skatta på en o samma tomt? Och borde inte anskaffningsvärdet motsvara vad taxeringsvärdet var den dagen då man fick tomten i gåva? Det är ju detta skatten baseras på vid gåvotillfället.
 
Vänta tills efter årsskiftet, så slipper du väl gåvoskatten?
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.