Hej
I den kommun vi tänkt bygga så är det viktigt (vilket jag också tycker) att man anpassar husval till tomten. Men jag är orolig att vår kommer hamna lite i en grå zon då vi har varit där med husleverantörer och de föreslår 2 våningshus men att kommunen kanske kommer föreslå souterränghus som vi inte önskar. Vi kommer behöva fylla upp oavsett eftersom marken inte är ordnad för att bygga på men hur vet man när det är 1 m snö på tomten om det kommer gå att bygga det vi önskar?
Några som har tips, ideér på hur man går tillväga
 
Är det inte grymt med souterränghus? Det har jag alltid tyckt.
 
Nope:)
 
Detaljplan gäller. Har ni inte detaljplan så kan man väl ansöka om förhandsbesked? Flummiga skrivanden som "passa in i miljön" går inte att objektivt verifiera.
 
kolla detaljplaner, kolla höjdkurvor på andra ritningar, kolla google maps och från alla andra verktyg och skaffa dig uppfattning om hur höga träden är och försöka uppskatta djupet. Tänk att mellan 20-50 cm kommer skrapas bort innan man kan bygga grund. och att fylla upp är SKIT-dyrt, oftast i alla fall.
 
Hur mycket ska det fyllas?
 
Får kolla kartan när den kommer. Osäker på hur mkt fyllnad som behövs beror lite på underlaget somm ligger väl dolt under snö. Men idag står ett 30 kvm hus där vi ska bygga så de har planat ut rätt bra
 
Håller med om att det brukar vara stökigt att negligera detaljplanen..

Var inne på samma spår själv, man tillåter inga 2-planshus här, alternativen blev förlända väggliv eller souterränhus, det blev det senare och kan sannolikt doktorera på medelmarknivåberäkningar :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.