Jag håller på att bygga ut med en extra våning på garaget, och försöker hålla nere kostnaderna. Och nu har jag hittat en ny trappa på blocket som verkar utmärkt. Den har rätt bredd och utformning. Men den är lite för lång då den är anpassad efter 250 cm takhöjd, medans jag enbart kommer att ha ca 2,10 i takhöjd.

Är det något problem att anpassa höjden på trappan? Det jag går och oroar mig för är att det sista och första steget ska upplevas som tydligt lägre eller högre än de övriga stegen?
 
Det beror på steghöjden/antal trappsteg. Du får helt enkelt räkna ut hur många trappsteg du behöve, och hur mycket "rest" som blir kvar på den specifika trappan. "Resten" kan sedan fördelas över enbart det översta eller nedersta steget, eller bägge två, för att få det så bra som möjligt.
 
Om du får en udda steghöjd så upplever jag att det är skönare att gå om det är första steget som diffar lite. Ett första steg på 250-290mm är skönare än ha det där uppe.
 
Lutte skrev:
Om du får en udda steghöjd så upplever jag att det är skönare att gå om det är första steget som diffar lite. Ett första steg på 250-290mm är skönare än ha det där uppe.
Antar att du menar 150-190 mm, för annars blir det ett VÄLDIGT högt steg!
 
Jag byggde en källartrappa i somras. Då gjorde jag alla steg 180 höga och det sista steget blev ~195mm. Det är inte mycket skillnad men det känns när man tar sista steget att det inte är samma höjd. Jag tror att det är betydligt bättre att bygga eller köpa sig en egen specialanpassad trappa än att justera en befintlig.
 
b8q skrev:
Antar att du menar 150-190 mm, för annars blir det ett VÄLDIGT högt steg!
Ingen felskrivning, brukar ligga på en steghöjd på ca 200-220mm när vi tillverkar trappor till industrin. Ibland har man hamnat på närmare 300 när gammalt stål inte har kunnat anpassas.
 
mdab skrev:
Jag byggde en källartrappa i somras. Då gjorde jag alla steg 180 höga och det sista steget blev ~195mm. Det är inte mycket skillnad men det känns när man tar sista steget att det inte är samma höjd. Jag tror att det är betydligt bättre att bygga eller köpa sig en egen specialanpassad trappa än att justera en befintlig.
Jag är helt med på att det är bättre, problemet är att det är dyrare. Med lite affärsmässighet så kanske jag kan pruta ner den här trappan till en femtedel av priset för en ny trappa.

Dessutom är övervåningen inte byggd ännu så jag kanske kan spela med golvhöjden några centimeter där. Ungefär som att anpassa ölmagen efter kläderna men varför inte, merkostnaden blir några centimeter limträbalk.
 
Vad är det för mått på trappan och vad är det för höjd från golv till golv?
 
Jag har kollat det där lite nogrannare nu och trappan har 13 steg a192mm och golvhöjden kommer att bli ca 230 cm. Så tar jag bort ett steg verkar det bli perfekt på några centimeter när. Så nästa steg verkar vara att faktiskt haka på släpet och åka och kolla på trappan.
 
pelpet skrev:
Jag har kollat det där lite nogrannare nu och trappan har 13 steg a192mm och golvhöjden kommer att bli ca 230 cm. Så tar jag bort ett steg verkar det bli perfekt på några centimeter när. Så nästa steg verkar vara att faktiskt haka på släpet och åka och kolla på trappan.
4 millimeter, för att vara exakt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.