Funderade på om det skulle fungera i praktiken att koppla shunten att fördela istället för att blanda för att få en låg cirkulation över radiatorerna?

A-porten till radiatorsystemet och B-porten till en slinga som går tillbaka till pumpen med justeringsventil på.

Eller är det bara en knäpp idé?
 
För en mer exakt styrning hade det kanke varit bättre att ersätta shunten med ett T-rör och justerventilen med en tvåvägsventil som sitter på fjärrvärmeväxlare.
 
Vad är det du vill åstadkomma? Det går ju att blanda eller fördela med trvägsventiler och även göra andra kopplingar tex tvåvägs. Allt beror ju på vilka förhållanden man har och det finns för och nackdelar med olika sätt givetvis.
 
Det var bara en tanke som slog mig när jag läste om flera som strypte sina system eller exprimenterade med olika vartalsstyrda pumpar för att få lågt flöde.

Kändes som en liten lättare lösning om man kunde styra framledningstempeaturen med flödet istället för att blanda.
 
Ingen som har åsikter?
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Vad är huvudsyftet? Varför vill du ha lågt flöde?

Om du tänker köra med en vanlig utomhus/inomhusreglering tror jag inte det kommer att fungera speciellt bra.
För även om framledningsgivaren är 60grader så är det ju inte säkert att det kommer fram någon värme alls till elementen.
En fjärrvärmeväxlare fungerar precis som du beskriver, men då sker strypningen på primärsidan och mätningen på sekundärsidan där man har fullt flöde, samma sak som en shunt i princip.

Det jag skulle kunna tänka mig kan fungera, är att styra shunten via en vanlig shuntstyrning och sedan styra returtempen i förhållande till framledningstempen genom att varvtalsregelra cirkulationspumpen?
 
Huvudsyftet är lågt flöde.
Som jag skrev, så verkar många sträva efter detta, och då slog det mig att det kanske blir ett mer lättkontrollerat system om man gör som jag beskrev.

Att det skulle vara som en fjärrvärmeväxlare håller jag inte med om, den har ju, som du skriver, konstant flöde hela tiden på sekundären.

Sitter framledningsgivaren vid elementet så borde det ju komma värme till elementet tycker jag.

Returtempen ska väl alltid hållas så låg om möjligt om jag förstått det hela rätt.

Kan tilläggas att jag pratar om uttag av värme ur en acktank där skiktningen är beroende av flödet.

Hur som helst, roligt att någon vill diskutera, jag har inte kunnat släppa idén och har inget jag kan prova den på.
 
Så det är alltså lågt flöde in och ur tanken du vill uppnå?

Då kan ju iallafall jag tycka att det vore enklare att fokusera på just det, genom grova rör sista metern eller något liknande.
 
Redigerat:
Ja, det kan du nog ha rätt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.