Jag håller på att installera ny panna och ackumulatortankar i huset och har gått och funderat på vilket som är det bästa sättet att koppla in det hela.
Ritningen föreställer en idé om att seriekoppla de två slavtankarna till höger med tekniktanken, för att på så vis värma tekniktanken först.

Jag tänker mig såhär:
Laddning:
De två kranarna mellan tank 1 och 2 (från vänster) är stängda. Varmt vatten kommer från pannan och tvingas in i tank 1. Så länge vattnet är kallare än 80°C går det tillbaka till pannan igen. När det blir varmare än 80°C fortsätter det vidare och laddar tank 2 och 3 parallellt.
Om man använder tappvarmvatten medan tankarna laddas så kyls vattnet i tank 1 till under 80°C och då växlar termostaten om så att pannan värmer vattnet på nytt så att vattnet som laddar tank 2 och 3 alltid är mer än 80°C.

Urladdning:
Urladdningen sker genom en bivalent shunt som i första hand tar vatten från tank 2 och 3.
I andra hand tas vattnet från tank 1 och på så vis är den varm så länge som möjligt.

Varmvattenberedaren till vänster är en el-beredare som är seriekopplad med varmvattenslingorna för att jag ska slippa elda på sommaren om jag inte har lust.

Solslingan i tekniktanken ska kopplas in senare när det blir dags att installera solpaneler.

Har jag tänkt tokigt? Jag är total nybörjare inom detta så alla tips är mycket välkomna  :)
 
  • Pannrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte helt tokigt ;) men onödigt komplicerat. Om du ansluter alla tankarna i serie så får du automatiskt den funktion du önskar. Blir nästan som en enda hög tank.

Man ska akta sig för att komplicera saker...

I övrigt tycker jag att en stor tank alltid är bättre än flera små tankar (mindre förluster, billigare, bättre funktion, större volym på given yta, enklare att isolera riktigt mm)
 
Ok, jag är med på att tankarna laddas en efter en om man seriekopplar dem på vanligt vis. Men om man tar tappvarmvatten samtidigt som tankarna laddas, då kyls vattnet i tank 1 och åker vidare in i toppen på tank 2 och då blir det väl inte så bra med skiktningen..

Hur gör man med urladdningen om alla tankar sitter i serie? Om man kopplar in shunten på som vanligt kommer antagligen tank 1 att tömmas på värme först och det vill man ju inte.

Kanske är det bättre ändå att koppla tankarna på traditionellt vis för att göra det så enkelt som möjligt :)

Tyvärr får det inte plats större tankar än 750 liter, däremot får det plats fyra sådana, så en fjärde tank är nu införskaffad.

Om man ska spinna vidare på en ritning med parallellkopplade tankar, kan då detta vara något? Tyvärr kan inte tekniktanken stå längst till vänster av praktiska skäl.
 
  • Pannrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser bra ut. Dock är det svårt att ladda fyra tankar parallellt eftersom vattnet gärna smiter den enklaste vägen. Genom att sätta dom i serie tvingas vattnet att gå rätt väg.

Urladdningen går bra med tankarna i serie eftersom tank 1 fylls på med varmt vatten från tank 2. Enda problemet är då du inte gör av med någon värme, då kyls tank 1 av varmvattenproduktion. Man brukar lösa det genom att med några kulventiler kunna koppla om från serie till parallellkoppling. Och köra parallellt sommartid. Kopplar du så kan du ju testa båda alternativen.

Risken att tappa vatten så att laddningen blir dålig är försummbar. Du kan ju ändå elda tills allt vatten är hett.

Varför separat vv-beredare? Vore det inte bättre med elpatron i tekniktanken?

Jag skull föreslå följande koppling: Vid laddning går vattnet in i toppen av tekniktanken (tank 1) från botten av denna till toppen av tank2. Från botten av tank 2 till toppen av tank3 och 4 (som sitter parallet) från botten av dessa åter till panna via laddomat.

Sen skulle jag sätta dit kulventiler så att allt kan kopplas om till parallellkoppling.

Shunten ansluts till rören mellan tank och laddomat så blir urladdning inversen av laddning.

Expansion anslutet nära pannan. Till det röret ansluter man klena rör för att avlufta tankarna. Det röret måste ha ventiler som kan stängas vid serikoppling.

Rita vidare ;)
 
Aha! Nu börjar det klarna :)

Separat varmvattenberedare vill jag ha av två skäl: Dels att jag tror att det blir effektivare att ha en separat beredare än en el-patron i tanken på sommaren om man inte eldar alls. Dels för att den funkar som en reservoar för tappvarmvatten även när temperaturen i tankarna sjunker under tappvarmvattentemperatur. Skulle vattnet bli lite för kallt så har el-patronen bara 110 liter att värma istället för hela toppen på tanken.

Om jag har fattat dig rätt så borde det se ut såhär. Jag har vänt på tankarna så att tekniktanken kunde stå på sidan istället för i mitten. Det känns som att detta skulle kunna funka mycket bra :)
 
  • Pannrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser det bra ut. Med din koppling kan du välja om du vill köra allt parallellt eller 1 i serie med 2 i serie med 3 + 4 eller 1 + 2 i serie med 3 + 4. Ger valmöjligheter!

Dock undrar jag om den bivalenta shunten gör så stor nytta kopplad på detta vis då du kör tankarna i serie?? Kanske läge för en alternativ koppling (2 kulventiler till!), anslutning 1 på shunten till toppen av tank 3 + 4. Då tömmer du dessa före 1 och 2. Vid parallellkoppling av alla kör du som du ritat.

Har du sen en termostat som stänger i garaget när det är tillräckligt varmt så får du inga kulvertförluster då vattnet står still. Finns en risk att det krävs en pump till om kulverten är lång...

Du bör ha nåra strypventiler (på returerna) så att du kan balansera hus mot garage.

Kan vara ide med möjlighet att koppla förbi varmvattenberedaren på vintern så spar du lite el...

Bivalent shunt kräver ett bra reglersystem och framledningsgivaren placerad nära shunten. Annars kan det börja pendla.
 
  • Gilla
Einar b
  • Laddar…
Re: Annorlunda laddning av tankar
Svara #3 - Idag kl. 08:57 Ja det ser bra ut. Dock är det svårt att ladda fyra tankar parallellt eftersom vattnet gärna smiter den enklaste vägen. Genom att sätta dom i serie tvingas vattnet att gå rätt väg.
Matss: Blir det inte jämnladdat när man kopplar returen till panna(även radiatorreturen)vid den sista tanken , diagonalkoppling som termoventiler kallar det, laddning o radiatoruttag vid tekniktanken? oavsett antal tankar? Jag ska hjälpa brorsan med tankinstallationer, en750teknik+2st500slav,något speciellt att tänka på där?
 
Jo förhoppningsvis blir det jämnladdat men det vill ibland ta lättaste vägen. Men tar man grova rör (35) och försöker göra det "så diagonalt som möjligt" så brukar det funka. Du har olika stora tankar också vilket kanske ställer till det. Ett alternativ är ju att kosta på ett rör med kulventil till så att man kan köra i serie.

Annars brukar jag förespråka enkelhet framför en massa finesser som man kanske glömmer hur man tänkt ska fungera efter ett tag...

Något att tänka på? Ja rita upp det hela så exakt som möjligt innan du börjar koppla. Så slipper man tänka under arbetets gång. Spar mycket tid!
 
Hehe, flest rör och kulventiler vinner!  ::)

Om man kopplar uttag 1 på den bivalenta shunten till tank 3 och 4 så tappar man väl finessen med att tekniktanken alltid fylls på med varmt vatten när man använder värmen och på så vis värmer tappvattenslingan?

Jag kommer att bygga en egen shuntstyrning med en PLC. Tanken är att PLC:n ska läsa av tempen på framledningen, returledningen och innertemperaturen och justera efter detta. Returtempen justerar flödet på cirkulationspumpen (för hög returtemp = sänka flödet) och de andra parametrarna justerar som en ”vanlig” shuntstyrning. Blir nog en del testande innan det lirar ihop, men det ska nog gå.

Kan man sätta en separat cirkulationspump till garaget och styra den från garaget istället för att ha en termostat som stänger flödet?
(Vad finns det för termostat som kan stänga flödet till kulverten? Det enda jag kan komma på är en magnetventil och en elektrisk termostat. Eller funkar det med en vanlig elementtermostat ute i garaget?) Drömmen vore att när man slår på värmen i garaget så startar flödet genom kulverten samtidigt som fläkten på aerotempen.
Det är ca 10m kulvert och 10m andra rör innan man är ute i garaget. Kanske ska man ha en separat shunt till garaget?
 
Om man kopplar uttag 1 på den bivalenta shunten ... Ja det gör du men annars tappar du iden med den bivalenta shunten. Men den kostar så lite extra, och den funkar ju utmärkt när du kör parallellt.

Ska du varvtalsstyra pumpen? Jag hade tidigare en ide (dock inte implementerad) om att styra pumpen i tre steg genom att ersätta vredet med två relän.

Min tanke var elementtermostat som bara stryper och då går flödet till juset istället.

Ska du få bra effekt ur aerotempern måste man upp i temp. Jag skissar på en styrning där man har golvvärme och aerotemp i garaget via kulvert. Tanken är att styra efter returtempen då golvvärmen körs och höja till tex 80 grader då aerotempern körs.

En separat pump o shunt är att fördra.

Kom ihåg att du ska orka skruva ihop och få allt att lira också ;)
 
Nu är ritningen uppdaterad så man kan välja om man vill köra med eller utan elberedare och att man kan ändra om uttag 1 på shunten ska vara kopplat på tank 3 och 4 eller i mitten på tank 1.
Garaget har fått en egen pump och shunt.

Känns som att detta börjar bli ganska avancerat :cool:

Tanken är att varvtalsstyra pumpen i tre steg som du säger, det borde räcka ganska långt.

Kan cirkulationspumpen till garaget vara igång även om termostaten i garaget har stängt? Dvs att den pumpar mot ett stopp.
Funkar det om man skippar termostaten i garaget och har en elektrisk termostat som startar pumpen istället, eller blir det någon typ av självcirkulation då?
Behöver man ha strypventiler på returerna även när man har separat pump och shunt till garaget?

Kunde det vara en idé att använda bara en shunt, men att man ökar framledningstempen så fort aerotempen slås igång? Det skulle vara enkelt att få till med en PLC. Nackdelen är att även huset får högre framledningstemp, men det blir ju bara korta stunder.
 
  • Pannrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent fysiskt sitter inte anslutningarna på biv.shunten så som du ritat, men det vet du kanske redan, tråkigt om man skulle upptäcka det när allt är inkopplat... ;)
 
Ronnie H skrev:
Kan cirkulationspumpen till garaget vara igång även om termostaten i garaget har stängt? Dvs att den pumpar mot ett stopp.
Finns pumpar som känner av motståndet och anpassar sig där efter, är termostaterna öppna så pumpar den snabbare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.