Hoppas ni kan hjälpa mig och indentifiera denna skiva. Läste någonstans att man för gjorde gipsliknande skivor av asbets. Den här ser ju lite skum ut med alla sina prickar. Den sitter i källartaket, och jag fick riva bort det akut för en tid sedan pga läkage i golvbrunnen ovanför. Nu är jag jättorolig för at jag gjort något farligt. Huset är från 1947.
 
  • prick-gips.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte att prickarna som sådana indikerar att det skulle vara asbest. Det påminneren del om skivor jag rev ut nyligen här hemma. De var 9mm tjocka och troligen ditsatta ca. 1960. De hade också liknande prickar. Jag uppfattade prickarna som luftbubblor, dvs att det helt enkelt var dålig kvalitet på skivorna enl. dagens mått. De var väldigt svaga, helt omöjliga att få bort i någorlunda stora bitar. Gick sönder bara kofoten kom in i rummet.
 
Det ser ut som träspån om man tittar nära, men jag är helt nojig nu så jag är inte säker.

har förstorat den:
 
  • gipsprickar_ narbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hempularen skrev:
Tror inte att prickarna som sådana indikerar att det skulle vara asbest. Det påminneren del om skivor jag rev ut nyligen här hemma. De var 9mm tjocka och troligen ditsatta ca. 1960. De hade också liknande prickar. Jag uppfattade prickarna som luftbubblor, dvs att det helt enkelt var dålig kvalitet på skivorna enl. dagens mått. De var väldigt svaga, helt omöjliga att få bort i någorlunda stora bitar. Gick sönder bara kofoten kom in i rummet.
Nej, det kanske det inte gör, fast och andra sidan kanske någon här känner igen typ av skivan, pga prickarna?
 
Har inte sett denna variant förut. Ser som sagt ut som att man armerat med träspån. Prova elda på en flisa. Asbest borde sticka ut som fina strån liknande glasfiber i en brottyta. Å andra sidan tycks asbest ha varit väldigt populärt så fort något behövde armeras eller kunde tänkas utsättas för värme, inte minst på 50-talet.
Gips (CaSO4· 2 H2O) som utsätts för värme förlorar det bundna kristallvattnet och blir poröst.
 
OM det nu skulle visa sig vara asbest, vilket jag som sagt inte tror. Så behöver du inte vara orolig. Du har i så fall utsatt dig för en viss mycket begränsad risk.

Nu har jag inte sifforna i minnet, men det finns lite någorlunda trovärdiga siffro i andra rrådar här om asbest. Men såvitta jag förstår så innebär en enstaka exponering av asbest en risk för cancer som är så låg att det är omöjligt att se den i cancerstatistiken. Jag tror att det kanske handlar om en ökad risk i klassen 1 på tio miljoner.

De som bevisligen har blivit sjuka av asbest, ex. arbetarna i eternitfabriker, har ju stått och sågat abest hela dagarna utan någon form av andningsskydd, i kanske 15 20 år, sedan har de fått cancer (har för mig att typ 30% av arbetarna på en fabrik fick en cancerform som annars var väldigt ovanlig).

Anledningen till de väldigt restriktiva reglerna för asbest är att det finns inget gränsvärde där man inte blir sjuk, utsätts man för asbest så finns det en teoretisk chans att bli sjuk oavsett hur låg dosen är. För de fllesta andra skadliga ämnen så finns det en gräns, ämnet blir inte farligt förrän man passerat gränsen.
 
försökte elda på en flisa men den verkar inte kunna brinna. *gulp* Färgen är något brunbeige och det verkar liksom stickiga och raka.

Det värsta är att jag inte reflekterar över detta förrän nu och har gått och trampat i smulorna, som legat kvar på sina ställen.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
OM det nu skulle visa sig vara asbest, vilket jag som sagt inte tror. Så behöver du inte vara orolig. Du har i så fall utsatt dig för en viss mycket begränsad risk.

Nu har jag inte sifforna i minnet, men det finns lite någorlunda trovärdiga siffro i andra rrådar här om asbest. Men såvitta jag förstår så innebär en enstaka exponering av asbest en risk för cancer som är så låg att det är omöjligt att se den i cancerstatistiken. Jag tror att det kanske handlar om en ökad risk i klassen 1 på tio miljoner.

De som bevisligen har blivit sjuka av asbest, ex. arbetarna i eternitfabriker, har ju stått och sågat abest hela dagarna utan någon form av andningsskydd, i kanske 15 20 år, sedan har de fått cancer (har för mig att typ 30% av arbetarna på en fabrik fick en cancerform som annars var väldigt ovanlig).

Anledningen till de väldigt restriktiva reglerna för asbest är att det finns inget gränsvärde där man inte blir sjuk, utsätts man för asbest så finns det en teoretisk chans att bli sjuk oavsett hur låg dosen är. För de fllesta andra skadliga ämnen så finns det en gräns, ämnet blir inte farligt förrän man passerat gränsen.
Ja, det låter lugnande på sätt och vis, man får hoppas man klarar sig
 
Eftersom hypokondrikern i mig redan kickat igång, så var jag tvungen att skicka ett prov för analys. Drog det igår på posten till samma ställe (Fiberanalys AB) som för gamla kakelfixet. Fick SMS-svar idag redan klockan 10: Inga asbestfibrer :) Så ni hade rätt.

Nu måste jag sluta oroa mig för allting, annars kommer det blir väldigt dyrt med alla provtagningarna. :p (Skulle inte förvåna mig om den röda färgen i källargolvet är blymönja och att fläckarna under plastmattorna är svenskt mördarmögel. För att inte tala om misstänkt lim, färg och mattorna i sig. Finns ju också en chans att tidigare värmeinstallatörerna har joxat med rörisoleringen. Jag tror jag kör med mitt SR 510 P3 R-filter ett tag till.)

Sammanfattningsis handlar det om sunt förnuft, varken nonchalans eller skenande oro . Kolla upp saker som är tveksamma, gör inga farliga rivningsjobb själv förutom de mindre som Arbetsskyddstyrelen förordar, men då med adekvat skyddsutrustning. Det finns bra grejor som inte är jobbiga att använda. :) Better safe then sorry.
 
Redigerat:
J
Min far jobbade med Asbest i 20 år och rökte minst ett paket Marlboro varje dag och han är idag 70 år och kärnfrisk.

Tror du måste ha några slags anlag och sedan få enormt stora doser varje dag för att bli sjuk.
 
John J skrev:
Min far jobbade med Asbest i 20 år och rökte minst ett paket Marlboro varje dag och han är idag 70 år och kärnfrisk.

Tror du måste ha några slags anlag och sedan få enormt stora doser varje dag för att bli sjuk.
Ja, så kan det i och för sig vara i vissa fall. Man kan aldrig säga vem som blir sjuk. När det gällare cancerinsjuknande så spelar både arv och miljö in, men som sagt så vet man aldrig hur just en själv kommer reagera på det.

Man kan aldrig göra något åt det man redan varit utsatt för, bara att leva på som förrut, men man kan alltid se till att skydda sig så gott man kan för framtida exponering, mer kan man inte begära.
 
Ja, det råder något av en hysteri runt asbest som faktiskt är ganska grundlös. Det handlar om långvarig exponering för att överhuvudtaget ge lungskador och av dessa är det ganska få som utvecklar cancer (50%, ungefär). Röker man en paket cigg om dagen utsätter man sig för enormt mkt större risk att få obotlig lungskada och cancer.

För övrigt intressant att vi idag verkar vara på väg att återuppfinna asbesten i form av alla cementbaserade produkter med glasfiberarmering som börjat ge symtom på lungskador efter exponering. Människan är då inte särskilt bra på att lära av sina misstag...
 
Att 50% av en riskgrupp blir sjuka skulle jag inte kalla "ganska få".
 
Sorry, fick totalt hjärnsläpp. Det jag skulle skriva var att de som utvecklat lungskador löper dubbel risk att få cancer jmf med normalbefolkningen, dvs väldigt få.
 
Bara för att man inte faller ner och dör av att exponeras för asbest en gång så ska man inte negligera riskerna heller.

Cancerformen som man får av asbest heter Lungsäckscancer och är i det närmaste omöjlig att bota. Den är också helt frånvarande i länder där inte asbest finns. Vi har haft asbest i bromsbelägg i Sverige fram till ca 20 år sedan, så de flesta av oss har varit utsatta för det, i mindre eller högre grad.

Min svärfar dog av lungsäckscancer, utan att ha jobbat med det. Han var skogsarbetare och därmed ute i friska luften varje dag. Det var inget roligt sätt att dö på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.