Vi flyttar snart till hus och den tidigare ägaren har haft en Husqvarna, slinga och styrtråd ligger kvar i gräsmattan. Jag ska nu skaffa ny klippare, finns det någon anledning att behålla Husqvarna som märke?

Vad jag förstår ska det vara kompatibelt med andra märken men säkrast att dubbelkolla.
 
R
R roffe99 skrev:
finns det någon anledning att behålla Husqvarna som märke?
Ja. En stor anledning är att Husqvarna troligtvis tillverkar de bästa klipparna.

Men inte för att vara kompatibel med slingan, nej. Den fungerar likadant för alla robotklippare som jag känner till. Dock har inte alla klipparmärken stöd för guidekabel så den kanske du får avveckla.

Kolla också att den inte är för lång. Olika märken/modeller klarar olika långa begränsningsslingor. Så även om du skaffar en ny HQ så ska du kolla det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Ett annat problem som kan uppstå är att slingans förläggning inte kommer funka med andra klippare.

Olika tillverkare har olika instruktioner hur nära man kan lägga den till fasta föremål samt vinklar och hur öar ska förläggas.
På Husqvarnas kan man t.ex. ställa hur långt över slingan den ska gå, det går inte på alla klippare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tack för era svar. Det är Husqvarna och Gardena det står mellan. Bör det vara match på bägge dessa i och med Husqvarnas ägande av Gardena?
 
Worst case med rn Gardena är som sagt att förra klipparen hade två guider och den nya bara kan använda en. Den som används kommer då funka, men är kanske dragen för att bara täcka halva gräsmattan.

Hur stor yta klipps? Är det under 1.500 kvm skulle jag tippa att det varit en Husqvarna med bara en guide.
 
Det är runt 1000. Bifogar en gammal ritning.

Vad jag kan se används en guide.
 
  • Handritad skiss av en byggnadsplan med olika rum och märkningar, ligger på ett mörkt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
R roffe99 skrev:
Tack för era svar. Det är Husqvarna och Gardena det står mellan. Bör det vara match på bägge dessa i och med Husqvarnas ägande av Gardena?
Klippare med störst kapacitet och flest funktioner har HQ. Gardena ligger lite lägre i pris och prestanda.
Annars är mycket av klipplogik gemensam mellan märkena.

Tror inte du blir besviken med en Gardena Sileno life. Vill du ha övervakning och styrning på distans så välj "smart-modellen". I år introduceras en ny funktion som de kallar "LONA", vilket gör att du programmässigt kan avgränsa ytor inom klippområdet.


Vi är inne på 8:e året med en Garderna R70 (utfasad), mycket driftsäker och stabil.
 
R roffe99 skrev:
Det är runt 1000. Bifogar en gammal ritning.

Vad jag kan se används en guide.
Lite OT, men oj så trevligt att ha en så bra ritning över hur tråden går. Det är nog inte många som gör en ritning alls. (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R roffe99 skrev:
Det är runt 1000. Bifogar en gammal ritning.

Vad jag kan se används en guide.
Ja, Husqvarna 420 hade bara en guide från början. Tror att min är typ fem år och den har också bara en guide. Lite överdimensionerad för 1.000 kvm, men vissa gillar att inte behöva låta den köra så många timmar per dygn, pga. små barn exempelvis.

Skulle jag gissa utifrån ritningen utifrån garagestorleken (förstår om ritningen inte är skalenlig), så är nog själva gräsytan klart under 1.000 kvm. Så en 305 eller 310 räcker nog gott, eller motsvarande Gardena.
 
Tack för era svar!

Och jo det stämmer, jag var lite snabb att skriva 1000 tidigare, tomten är på 1000, men klippytan ligger på runt 700.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.