Hej!

Har ett hus suterräng-hus byggt på 90-talet, platta på mark med golvvärme i, jag håller på att gräva bort massor som motfyllts mot huset. Under betongplattan finns något som jag inte riktigt vet vad det är men tycker känns för mjukt och massivt för att vara cellplast, känns mer som en mjukfog eller något ... i och för sig skall sägas att jag inte vet hur cellplast ser ut riktigt, än mindre cellplast som legat under mark sen 90-talet.

Kan det vara annat än cellplast? I så fall vad? Är det något att oroa sig för eller är allt i sin ordning?

När jag googlar verkar det vara cellplast under typ 100 % av alla bottenplattor, hittar ej alternativa material i modern tid.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Elefantmatta?
Kanske, jag känner inte till det alls, men detta är alltså något som finns utvändigt under bottenplattan ... jag vet ej hur tjockt det är men i alla fall 10 cm ... kan det vara så?

Är det i så fall dåligt? Ovanligt att bygga så 1993?
 
Varför gräver du bort? Under plattan ?
 
H HenrikHuslöse skrev:
[länk]
är det verkligen något om man kan lägga ovanpå stenkross och sedan gjuta en platta på? är det i så fall en bra idé eller dåligt?
 
J Jonas786 skrev:
Varför gräver du bort? Under plattan ?
dåligt beskrivet av mig, jag gräver inte bort under plattan utan fortsätter längs med yttervägg neråt så att säga ... först var de puts, sedan bottenplatta, sedan kom detta mjuka material, sedan har jag inte kommit längre.

så alltså inte under plattan utan rakt lodrätt neråt längs med yttervägg.

och det gör jag för att ersätta jorden som ligger mot väggen med makadam, all jord är nästan bortgrävd redan så jag skall bara slutföra det, sedan blir huset friliggande istället för suterräng...
 
Varför gräver du? Ska du bygga ut? Dålig dränering?
Eller bara kul att gräva?
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
J Jonas786 skrev:
Varför gräver du? Ska du bygga ut? Dålig dränering?
Eller bara kul att gräva?
se ovan, var delvis suteräng tidigare men är nu nästan helt friliggande alltså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.