Hej.
Råkade ut för detta vilket är inte så ovanligt på zalando.Fick ett mejl häromdagen från Creditsafe att kreditupplysning gjordes på mig till zalando.Har inte konto hos dem... Ringde Creditsafe bad dem blockera mitt personnummer vilket gäller enligt dem hos ALLA kreditupplysningsbolag i 14 dagar.Gjorde polisanmälan men de gör nog inte mycket lägger ner fallet snabbt tror jag.Ringde Zalando fick uppge lite uppgifter och senare samam dag kom ett mejl att :

Dessvärre måste vi bekräfta att vi hittat den berörda beställningen. Jag förstår att situationen är mycket obehaglig och vill därför försäkra dig om att beställningen redan har annullerats av oss. Vi kommer gå vidare med ärendet internt.
Vi har nu strukit fakturan för beställningen och spärrat kontot.
Zalando rekommenderar att du ringer 11414 och polisanmäler detta. När polisen kontaktar oss skickar vi all information om ärendet till dem. Du kommer få all kommande information i ärendet från polisen.
För din egen säkerhets skull, så rekommenderar vi att du byter alla dina andra lösenord och inloggningsuppgifter, då dessa också kan ha blivit kända för en tredje part.

Frågade dem om de lämnar ut uppgifter om den jäveln men icke.brottslingar ska skyddas..fan.
Personnummer är lätt att hitta på internet,mejladress vet jag inte men hur gär dem på zalando?Skapar ett konto med mitt mejladress?Behövs det personummer på zalando för att kunna beställa om man väljer betalning via faktura?Varför får jag kreditupplysningen?Hur går de till väga?Väljer faktura,behövs inte legitemera sig med bankid på zalando?Ett falskt idkort går att fixa men kortet har ju foto,jag menar hur kan paketet hämtas ut på posten?

har begärt nytt bankkort hos min bank,ska kolla adressändring,hos skatteverket,ska jag ändra mejladress överallt ?Är det klokt att betala för en id(hos UC t.e.x) bevakningstjänst?
Mvh
 
Hej
Prata med det bolag du har din hemförsäkring i så kommer dom hjälpa dig att stoppa alla sökningar på ditt personnummer.
Detta går att få hjälp med om man varit utsatt för ett bedrägeriförsök.
Var själv drabbad av något liknande där bland annat Zallando var inblandade plus ett antal andra bolag.
Riktigt irriterande med slappheten de här ehandelsbolagen har hur du ska identifiera dig vid ett inköp borde vara enkelt att lösa genom att vara tvungen att identefiera sig med bank-id innan kredit kan sökas.
Jag fick svaret när jag kontaktade bolagen att det kunde uppfattas som kränkande av deras kunder att vara tvungen att identefiera sig via bank-id när en kreditansökan görs.
Detta är några år sedan jag vet inte om bolagen har bättrat sig.
Mvh
Jonas
 
Förra året, 2023, Sverige, gjordes 646 polisanmälningar om dagen, bara gällande bedrägeri. Det blir 230,000st per år. Att polisen skulle hjälpa till med dessa fall är obefintligt men det kan ju vara bra för statistiken och ev. efterföljande insatser i handeln, bankerna och i politiken. Hur skurkarna går tillväga vet jag ej, men jag gissar man använder en "Målvakt" vars telefonnummer man använder för avisering och kod till postbox typ "Instabox". När jag beställer via Klarna så måste jag alltid identifiera mig med BankID - i alla fall vad jag ka minnas. Det är väl vid små ordrar, typ under 300kr, som jag kanske sluppit några gånger (?) Jag vet inte om det är butikens krav eller inställningar på ens bank som styr detta med BankId vid internetköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.