Har varit hos 2 olika husfirmor på den ena säger dem att vit puts ingår som standard på huset och om man vill ha en annan färg än vit kostar det mellan 17000-21 000 extra beroende på hur starkfärg man vill ha. På den andra firman undrade de varför vi frågade om det skiljde på olika färger eftersom det inte kostade något extra. Båda firmorna använder STO puts så det borde ju inte skilja. :-/

Kan de olika firmorna ha olika avtal eller har ni någon förklaring till detta
 
Den ena firman har gjort en felbeställning och har ett parti som håller på att bli gammalt ;)Annars är det säker bara ett sätt att tjäna extra pengar >:(
STO som alla leverantörer av utputser / färger tar extra betalt för starkt pigmenterade kulörer.
Jag har varit med om färger som skulle kostat 3000:- för en 20kg burk pga. att det skulle gått åt extremt mycket av de dyrasta pigmenten (vanligtvis blåa och gröna)
Så ställ dem mot väggen!
 
Tack

Gissa om de ska få förklara sig ;D
 
Nu har jag pratat med dem och jag hade tydligen inte helt rätt för mig :(

De använde inte STO puts utan ett annat fabrikat och förklaringen var att de hade vit puts som standard på sina hus och därför fick de ett bra pris på det men om man vill ha en annan färg så får inte de sin rabbat och det blir dyrare för mig :'(

 
Om de har en leverantör så har de samma villkor vilken färg de än beställer... annars skall de byta leverantör.
Och att det skiljer... vad blir det - 100:-/kvm... är i vilket fall inte rimligt!
Vilken leverantör har de?
Är det vitt för att det är ett vitt stockningsbruk och ingen ytputs?
Kolla, kolla, kolla
Lycke till!
 
De hade enligt säljaren precis bytt så han kom inte ihåg vilken leverantör de har men jag lovar att pressa honom och återkomma med besked :)
 
:) ;)
 
Nu har vi pratat med säljaren och jag vet inte om jag blev mycket klokare :-/

Det är en tyskfirma som utför putsen på husen och de har vit som standard. Pigmenten som man blandar i ska då kosta extra beroende på vilken mängd ( hur mörk ) man ska ha.
Förklaringen som han har till varför andra husfirmor inte tar något extra är att de redan har lagt på extra så de kunderna som väljer vit puts förlorar och de som väljer med färg går + - 0.
Någon bättre förklaring än så kunde han inte komma med så om någon har något tips på hur man kan komma vidare i diskussionen med säljaren så hade det varit kanon.

 
Vilket snack!!!
Ta referenser på den firman... verkar inte seriös :-?
 
sto har olika priser på färg beroende på vad du ska ha för yta. tex jumbosil eller en silikonhartsfärg. en del av färgerna kräver också primer. vid grängning använder man en sorts färg primer+ stänkfärg. och priserna skiljer ganska mycket lite dyrare om du ska bryta färgen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.