Hej! Som många vet så är belysningen otroligt viktig för att få till ett bra kök och jag behöver experthjälp från alla er som ansträngt er för att få till snygg belysning och inte bara tagit IKEA utbud.

Jag ska snart beställa IKEA-kök men tycker att deras kökslösningar för belysning och el verkar väldigt tråkiga, och fula. Jag gillar inte alls deras utrusta och omlopp men jag har även sett IKEA kök där egna anpassningar gjorts som gjort att köket blivit väldigt snyggt.
Modern köksdesign med stenbänkskiva, vita skåp, marmorvägg och infälld belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan är ett relativt nygjort IKEA-kök som jag sett. Jag skulle gärna vilja höra om någon gjort en liknande lösning och hur man går tillväga, är det exempelvis en fråga för snickaren som monterar köket eller för en elektriker?
Vad tror ni själva bänkbelysningen med knapp och uttag på väggen kan gå på om man bortser från resten av köket?

Jag skulle tro att de har satt på en extra täckskiva under väggskåpen där de satt spots själva, är det möjligt?
Köket är annars lite likt det jag vill köpa med stenskiva både på bänk och vägg.

Jag vill att all belysning (bänk och vitrinskåp) ska vara dimbar med vanliga knappar på väggen, vill alltså inte ha IKEAs fjärrkontroll som de envisas med.

Tar gärna emot alla tips kring el och belysning i IKEA-kök!
Tack på förhand!
 
BirgitS
N Nybörjarbyggaren skrev:
Jag skulle tro att de har satt på en extra täckskiva under väggskåpen där de satt spots själva, är det möjligt?
Det är en vanlig metod.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en vanlig metod.
Vet du vad prisbilden ligger för detta ungefär?
 
Kvalitetsspottar, utanpåliggande cirkus 200-400 Kr/st. Dimbar drivenhet 300-500 kr.
Tryckströmbrytare återfjädrande ca 100 kr.

Arbetstid kanske 4-8 h allt beroende på hur mycket som är förberett etc.
 
Man sätter en täcksida på undersidan och en ytterligare stombotten ovanpå befintlig botten. På så vis får man tillräckligt tjock yta att använda.

Man borrar igenom täcksida och stombotten, fäller in spot och spårar för ekrk - utanpåliggande kablar i översta skivan. På så vis får man exakt den lösningen du hänvisar till.

Ett alternativt sätt är att använda LED-list, då blir det mindre jobb. Bara att skära ut i täcksida och sen sätta in stålprofil som man lägger led-listen i.

Detta är inga särskilt svåra arbeten, går snabbare än en arbetsdag att göra.
 
Jag brukar bara ta en täcksida och anpassa till undersidan av väggskåpen och i den gör jag hål för spottarna och fräser ner spår för kablarna.
Sen skruvas denna fast inifrån skåpen.

Dock tycker jag Ikeas täcksidor är lite i tunnaste laget och jag vet inte om det finns några bra spottar på marknaden som klarar deras tjocklek.

Jag har iaf gjort så här på enormt många HTH GörDetSjälv kök och minns jag inte fel säljer de snygga 3-pack ledspottar inkl. trafo för mellan 1000-1500kr och sen kompletterar man med lösa spottar.
 
richardtenggren
Jag skulle fräsa in en ledlist i täckskivan istället, finns flera trådar om det om du söker.

Jag använde Ikeas ledlister i svärmors tvättstuga, det är ju dock enklare och snyggare med de aluprofiler som finns att köpa för ledlist.
 
  • LED-list inbyggd i takskiva som lyser upp rummet, med synlig strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd LED-list under överskåp i kök med verktyg på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul1040 och 2 till
  • Laddar…
Ja det blir snyggare och jämnare ljus.
Jag har också gjort liknande lösningar med aluprofil som jag fräst in och satt in ledstrip i.
 
Okej! Många bra tips! Superbra med tids och prisuppskattningar också!:)

Själv är jag dock ett större fan av spottar än ledlister även om det blir sjukt snyggt och jämnt ljus som ni säger.

Är det någon som har några smarta lösningar för eluttag? För med en sån stenskiva på väggen under väggskåpen kostar varje eluttag en del och framförallt är jag rädd för att måtten i slutändan inte ska funka så att man sitter med något hål i väggskivan som inte går att använda och inget eluttag. Hade ju varit skönare om det gick att sätta under väggskåpen även detta men det känns aldrig som att jag sett indragna eluttag under väggskåp.

Är det någon som vet några bra spottar som får plats i Ikeas täckskivor som kan sättas under väggskåpet? För lösningar med flera extra bottnar/skivor låter ju som att det inte skulle bli lika snyggt i slutändan, se lite klumpigt ut lixom.
 
Sätter i princip bara hörnboxar i kök numera.

I dessa kan man sätta både uttag och brytare, timers eller andra varianter på insatser.

Finns både vita, svarta och silver. :)
 
  • Kök med hörnboxar för uttag och brytare på mosaikvägg ovanför arbetsbänk och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel_ekeberg och 1 till
  • Laddar…
Kvik har nog sådana spottar du är ute efter.....
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sätter i princip bara hörnboxar i kök numera.

I dessa kan man sätta både uttag och brytare, timers eller andra varianter på insatser.

Finns både vita, svarta och silver. :)
Fästs dessa i skåpen eller i väggen? Funderar dessa att ha om man har en marmorskiva som täcker hela väggen mellan bänkskiva och väggskåp?
 
N Nybörjarbyggaren skrev:
Fästs dessa i skåpen eller i väggen? Funderar dessa att ha om man har en marmorskiva som täcker hela väggen mellan bänkskiva och väggskåp?
Upp i skåpens undersida...

Man får ju haka lite där elen kommer ut från väggen under skåpen...
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Upp i skåpens undersida...

Man får ju haka lite där elen kommer ut från väggen under skåpen...
okej tack! ja asså jag skulle ju fästa dessa i en täckskiva under väggskåpen isåfall, där borde man ju kunna spåra ur lite föra att dra kabeln i täckskivan från väggen?
 
N Nybörjarbyggaren skrev:
okej tack! ja asså jag skulle ju fästa dessa i en täckskiva under väggskåpen isåfall, där borde man ju kunna spåra ur lite föra att dra kabeln i täckskivan från väggen?
Javisst... det går ju också så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.