Hej!

Första huset som vi funderar på att köpa.. Från 1943, med källare och en tillbyggnad. Några anmärkningar i protokollet som vi inte vet hur illa det skall tolkas? Tacksam för hjälp! Vad anser ni?

Nockvind: Torra fuktfläckar förekommer på underlagstak, vilket bör Kontrolleras regelbundet.

WC/Bad:
Golvytskiktet har släppt från underlaget invid golvbrunn.Olämplig placering av rörgenomföringar, vilket ökar risken för fuktskador. Golvet har något svag golvlutning till golvbrunn.

Källare/tvättstuga:Golvmatta på betongplatta, se kommentar*.
Utreglad vägg. Se kommentar*.
Äldre golvbrunn av gjutjärn innebär ökad risk för läckage.

Tak: Äldre takpannor,

Fasad: Del av fasadpanelen har begränsat med rötskador i huvudsak i nederkant.

Avvattning: Hängrännor och takavlopp har underhållsbehov.


Kommentar* :
Golvmattor på en betongplatta är en möjlig riskkonstruktion. En betongplatta direkt på mark förhindrar inte markens naturliga avdunstning. Om en värmeisolering placerats under plattan blir den mindre fuktig. Mellan- och ytterväggar med träsyll mot plattan blir också en riskkonstruktion. Med en syllisolering mot fukt blir väggen en fungerande konstruktion. Eventuellt uppkomna skador kan ge en avvikande lukt till bostadsutrymmet samt att luftkvaliten i bostadsutrymmet avsevärt försämras.

Det förekommer utreglade väggar innanför motfyllda ytterväggar, vilket betecknas som en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa väggkonstruktionernas kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning.
Fuktmätning gjord! :

Uppmätt i vägg bakom plastfolien 92,3 % RF vid 18,6° C. Uppmätt 18 % FK i nederdel av väggregel.


Vore så tacksam för kommentarer. Hur illa är detta? Något som måste åtgärdas direkt? Tänker framförallt på torra fuktfläckar i tak och kommentarerna om källaren.

Mvh
Frida
 
Torra fuktfläckar är inget att bry sig om. Vad du ska göra är att kontrollera dem så du upptäcker om de blir våta igen.
Källaren är säkert ok (kanske...), men själv hade jag gjort den om direkt för att inte riskera hälsoproblem.
 
Det första jag tycker man skall tänka på när man kollar på ett sånt hus är hur är källaren tänkt att användas.

Skall den bara vara biyta är det enkelt, riv ut allt trä i golv och väggar och låt det vara som det va tänkt att vara, utan organiska material. Om man vill piffa till den lite kan man klinka golvet när man har tid/pengar.
I detta fallet skulle jag rivt ut allt i källaren och gjort om badrummet (eftersom jag antar att det ändå är dags). Torra fläcka behöver man som redan sagts inte tänka så mycket på och taket kan man nog vänta med några år och byta rännor/ stuprör i samband med detta, likaså panelen om det inte bara är ett par brädor, då kan man byta dom omgående så man kan måla om och få huset att se lite trevligare ut :)

Om källaren är tänkt att användas som boyta med sovrum m.m så tycker jag man skall tänka både en och två ggr om inte priset är lågt. Att få en källare bebolig kan bli dyrt...

Edit: en sak till att tänka på, är källaren dränerad nyligen? Om inte, har även tillbyggnaden källare? Annars är det svårt att dränera ordentligt eftersom man inte kommet åt alla källens ytterväggar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Utöver det som redan påpekats så bör man kanske reagera lite på skrivningen om "äldre takpannor". Det är en formulering som kan betyda ingenting, men det kan också betyda att bes. mannen direkt såg att taket är slut, bör bytas direkt.

Så där bör man försöka få en lite mer utömmande bedömmning.

OM det är äldre takpannot, och även underlagspappen är "äldre". Då kan man nog räkna med att taket kan vara akut i nästa vecka, eller hålla 4 5 år till, men knappast längre.
 
Redigerat:
Jag tycker inte att det verkar vara allvarligt alls. Torra fuktfläckar innebär troligen att man har haft ett läckage som har åtgärdats. Det räcker med att hålla koll.

Jag tycker att fukthalten verkar hög i källaren men kolla det med någon expert. Jag hade ersatt plastmattan med nålfiltsmatta eller balkonggräs (båda andas) samt satt en avfuktare i källaren.

En riskkonstruktion innebär just att det är en riskkonstruktion, inte att något är fel. Det finns massor av riskkonstruktioner som fungerar bra. Jag tror att det räcker att hålla koll.
 
O
Frågan är i vilket skick huset är....
Badrummet känns som det borde göras om.
Så om det är "renoverat" räkna in i ditt bud att badrummet måste göras om...
Källaren.... Riv ut gör om gör rätt....
Om du köper huset... ta in en egen besiktningsman
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tack allihop för jättebra kommentarer!! :)
 
Enligt besiktningsprotokoll på vårt hus (byggt -67) är det kritiska gränsvärdet 70-75 % RF (relativ fuktighet). Vi fick ett värde på 77,7 % i utreglad vägg i källaren.

Vi var nöjda med det värdet då grannens hus hade ett väsentligt högre värde. Minns inte exakt nu, men det var nog +10 %-enheter. Där noterades också att vatten trängde genom källarväggen. Grannens hus är inte dränerat medan vårt hus är dränerat innan år 2000.

Således skulle jag, som absolut lekman, säga att den RF som är uppmätt i ert hus är väldigt hög och att någon form av åtgärd bör ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.