Hej,

Beställde i april i år en friggebod från Byggmax. Leveranstiden var 3-4 veckor. Först en bra bit in i juni kom leveransen, men bara 2 av 3 kollin. Dörrpartierna saknas. :thumbdown:

All kontakt med Byggmax därefter har varit en komplett mardröm. Deras kundservice är i princip värdelös iom att man inte får någon kundservice från dom. Dom vet ingenting.

Jag har reklamerat ärendet via en "officiell" blankett men ärendet verkar bara ligga. När man efter långa telefonköer får tag i någon på reklamationsavdelningen säger vederbörande att han inte jobbar med reklamationer :wow: utan han ska bara koppla en vidare till en kollega som "kan se mer om ärendet". Detta fortsätter tills man hamnar hos person nr 3 eller 4, alltid med långa väntetider i telefon däremellan.
Denna stackars person inser att han/hon inte kan koppla en vidare med gott samvete utan personen svamlar lite om att dom ska se vad status är, men det framkommer aldrig någon egentlig information om ärendet, t.ex. när dörrpartierna kan levereras eller vad problemet är/vad som hänt.

Någon mer som har erfarenhet från strul med Byggmax. Vad ska man göra? Häva köpet, hur isf? Anmäla till ARN?

Tack på förhand.
Mvh
/Pelle
 
Kontakta deras VD. jag har några ggr med god framgång först tagit reda på exakt namn på VD i ett bolag, ringer deras växel och får det att låta som jag kännr honom personligen, lyckats få ut hemligt mobilnummer på det viset. Sedan spelar det ingen roll om han har semester. En VD är per definition ALLTID i tjänst. Skulle även han avfärda, så kan man fortsätta ringa mobilen och påminna vid alla tider på dygnet tills han antingen gör sitt jobb eller skrotar mobilen.

Jag har dock aldrig behövt ta till terroringning, min erfarenhet är att VD är tacksam över att få reda på problem i organisationen.
 
  • Gilla
__Peter__ och 9 till
  • Laddar…
Bomba lite om ärendet på deras Facebook sida.

Byggmax får enligt reglerna för företag i Facebook inte ta bort klagomål förrän de kan bevisa att kunden har fel.
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
EveT
  • Laddar…
hempularen skrev:
fortsätta ringa mobilen och påminna vid alla tider på dygnet
"Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Som ofredande räknas telefon- (dock ej om den utsatte kan göra något åt situationen, till exempel blockera nummer) och brevterror."
 
  • Gilla
EveT och 5 till
  • Laddar…
Sorgligt.

Jag känner viss avsky mot Byggmax efter en massa strul gällande golv..

Posta lite på deras FB sida och se vad som händer.
 
Var inte Byggmax ursprungliga affärsidé att inte ha kundservice, därav kunde de hålla låga priser?
Typ, "plocka själv- betala i kassan- fråga ingen som jobbar här för de kan inget om byggnationer..."

Men sånt kan ju ha ändrats eftersom de växt (?)
 
Jag har ringt upp Bilias VD en gång när min reklamation inte godtogs i Stockholm/Segeltorp. Han blev inte alls sur utan sade att han skall se till att ärendet sköts. Redan samma dag ringde Stockholms chefen upp mig och sade att Segeltorp kommer att återkomma. Mycket riktigt Segeltorp ringde och var inte alls arrogant och kaxig som förut. Jag tror att några blev rädda för att missta sina jobb.

Så ring bara högre upp tills du får hjälp.
 
  • Gilla
David Segerå
  • Laddar…
Det som är bra med större bolag är att de ofta skickar pressmeddelanden och liknande, och där brukar höjdarnas mobilnummer stå. Byggmax är inget undantag. Ingen VD kan ju motstå frestelsen att bli uppringd av någon stor redaktion för att bli intervjuad.

Att kontakta någon en bit upp i organisationen är vanligen bra och effektivt. De brukar vara seriöst intresserade av att höra om saker inte fungerar, så att de kan rätta till det innan det blivit allmänt känt att företaget är dåliga på något. En sådan stämpel är ofta dyr och jobbig att tvätta bort sedan.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Byggmax VD finns med i flera kända bolag. Bla Skånska Byggvaror och Buildor. Plus massa andra holdingbolag inom byggmax-koncernen.

Frågan är om han har den tiden med en reklamation för en felaktig friggebod då.

[länk]
Det tar max 5 sekunder att säga till ngn. medarbetare "FIXA".

Bara det faktum att den här tråden nu finns för all framtid på byggahus, kommer att kosta Byggmax ett antal friggebodar i missad försäljning.

Byggmax har en del goda sidor, deras produkter i butikerna håller (för mitt otränade öga) bättre kvalitet än vad ryktet säger. De har inom vissa områden bättre sortiment än proffsbygghandeln (limträ tex. är beställningsvara hos Beijer, Ekesiöö, Fredells. Men är lagervara hos byggmax).

Men jag får en otydlig känsla av strul/"goddag yxskaft", de få gånger jag har haft ngn. anledning att prata med dem per telefon. Så jag tror det skall väldigt mycket till innan jag köper en beställningsvara hos dem.
 
Märkligt , alla mina kontakter med Byggmax har varit positiva.
det gamla talesättet kunden har alltid rätt verkar inte gälla i detta fall.
Däremot byggde jag en friggebod för några år sedan baserad på Byggmax kit. Det innehöll då ett par mindre tilltalande lösningar , golvreglarna och reglarna i takstolarnas underliggare var skarvade för att få plats på en lång-pall.
Hade jag tittat igenom byggsatsen lite innan jag startade bygget hade jag ersatt dessa med hela längder. ( byggplatsen ligger ~8mil från närmaste brädgård.)
 
Jag kan intyga att sociala medier, i mitt fall Facebook, har stor slagkraft mot företag som inte sköter sina reklamationsärenden på rätt sätt.

I mitt fall rörde det sig om ett större byggvaruhus med finsk anknytning (hint hint =) ) som lät mitt ärende ligga, sannolikt för att jag skulle ge upp, i flera månader. Ett offentligt inlägg på deras FB-sida fick det helt plötsligt att hända saker och ärendet är nu uträtt till mitt fördel, även om jag hade nöjt mig med ett officiellt svar från deras sida om varför min reklamation inte var giltig (garanti i 5 år).

Rätt ska vara rätt, och har jag fel så vill jag veta orsaken - det är allt!

MVH: Marcus
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Jag använder Byggmax till och från. Deras service med leverans av varor till arbetsplats provade jag ett par gånger. Det funkade, däremot inte när de levererat felaktigt gods. Då hamnar servicen plötsligt på mig som kund: Att reklamera varorna, att returnera dem, att se till att jag får rätt varor i ersättning och själv fixa transport alt. betala frakt en gång till. Det innebär att jag inte kan använda dem för leverans till mina byggen. Däremot köper vi varor över disk där när vi kan transportera själva.
 
  • Gilla
mandg
  • Laddar…
M
MagHam skrev:
"Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Som ofredande räknas telefon- (dock ej om den utsatte kan göra något åt situationen, till exempel blockera nummer) och brevterror."
Att fråga var en leverans blir av kan knappast anses vara ofredande. Och personen kan ju göra något för att slippa fortsatta samtal, ex leverera de saknade delarna eller åtminstone upplysa om när de kan levereras.
 
Byggmax har it problem som jag tror är rekaterade till deras uppköp av andra företag bl a Skånska byggvaror
Jag har väntat sen 1 maj på en leverans. De har nu gett mig ett presentkort på 300 samt lovat kostnadsfri leverans till min dörr.
Shit happens. Förhandla.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.