Hej

Fick i dagarna min sedan länge avställda oljecistern i källaren nedsågad och bortforslad. När jag fick certifikatet ifrån firman så länkade de till min kommuns hemsida om att jag bör anmäla till dem att jag har fått tanken bortforslad. Denna anmälan, som består av några enkla frågor, kostar 2000kr, vilket i min värld känns som en ovanligt hög administrationskostnad, som jag ogärna betalar just nu när det istället för pannrum ska bli tvättstuga…

Måste jag anmäla detta eller kan jag skippa det? Vad påverkar en sådan anmälan?
 
Bry dig inte om kommunen inte har varit och besiktat den eller annat företag, en oljetank inomhus utan barriär ska visst besiktas med några år emellan. Hur länge har den varit ur drift..
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte om kommunen inte har varit och besiktat den eller annat företag, en oljetank inomhus utan barriär ska visst besiktas med några år emellan. Hur länge har den varit ur drift..
Vad menas med ”utan barriär”?

Jag är osäker på hur länge den varit ur drift. Den förre ägaren av huset har i alla fall inte använt den och hon bodde där från 2012 till för tre veckor sedan.
 
Barriär är en omfattning av tanken ( som en balja ( som rymmer lika mycket som tanken. Säkerhet för oljeutsläpp om det börjar läcka. Bry dig inte i övrigt, skulle det komma något, så blir det som vanligt.
"" Hade inte en aning om det ""
 
J jonaserik skrev:
Barriär är en omfattning av tanken ( som en balja ( som rymmer lika mycket som tanken. Säkerhet för oljeutsläpp om det börjar läcka. Bry dig inte i övrigt, skulle det komma något, så blir det som vanligt.
"" Hade inte en aning om det ""
Ja, det var väl min tanke också.. Spela dum, ovetandes förstagångsägare av hus
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag skulle låta saken bero. Själv fick jag besök av en person son skulle inspektera pelletspannan. Jag visade pannrummet och platsen där pannan stått. "Jaha" sa han och åkte iväg. Sedan dess har jag inte hört något och ingen faktura har dykt upp.
 
Jag rev ur tanken för ett år sedan efter den varit ur bruk sen minst tio år då en värmepump installerades. Kvarvarande olja sögs upp och lämnades in och tanken köpte Stena. Kan ju inte bli mer miljövänligt och det utan att kommunen blandades in och skickar fakturor hit å dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.