Ja, kan man anlita sej själv vid bygg och alltså ta ut en lön på byggkreditivet? Nuy är det förutsatt att jag först registrerar ett bolag så klart :)

Nu undrar ni säkert varför?
Jo, det är så här: Eftersom jag tänkt göra det mesta själv så kommer jag komma undan billigt med mitt boende, och alltså få ett lågt lån på huset i förhållande till värdet.
Men om man en vacker dag vill eller blir tvungen att sälja så kommer alltså reavinsten bli stor då, och bosse ringmuskel vill sno massa pengar av mej.
Min tanke är alltså att ta ut en relativt låg "lön" men så pass så man inte får skatta bort ett års fritid i onödan.

Tankar?
 
Bob_the_builder
:) Det finns ju inte BARA fördelar med den lösningen, kan vi börja med att konstatera.

Ditt bolag kommer få betala försäkringar, löneskatt, arbetsgivaravgifter osv för dig.
Du kommer som vanligt få betala skatt på din lön.
Ditt lånebehov blir större än det behöver vara.

Att dra på sig extra kostnader för husbygget för att slippa reavinstskatt vid försäljning är nog lite bakvänt resonemang är jag rädd.
 
Bosse ringmuskel är inte längre finansminister, han heter Per Nuder!
 
Calle Anka skrev:
Bosse ringmuskel är inte längre finansminister, han heter Per Nuder!

Fan då måste vi hitta på ett nytt smeknamn då :'(
Iofs vet vi ju alla vad som rimmar på Nuder*S*

 
Reavinstskatten är ju bara ett problem om man tänker köpa något billigare. Själv har jag skatten på 180000kr uppskjuten till den dagen barnen säljer huset. Då kostar nog en banan motsvarande min reaskatt ;D
 
Om du anlitar dig själv så blir din skatteeffekt minst ca. 60-70% och du betalar den nu. Din eventuella framtida reavinst skatt blir då 20%. En ganska stor skillnad.
Det är svårt att tjäna pengar på ett ärligt sätt och skatta mindre en så.
 
Det måste vara en helt felaktig tanke med att "anlita sig själv" och "avlöna sig själv".

Arbeta själv på huset utan att se något som lön till Dig själv. Be banken, som Du lånar pengarna av att besikta och värdera arbetet som utförts och lyft så mycket att Du, utöver vad Du behöver för att betala inköpt material och tjänster, tar ut så mycket för egen del att Du kan "överleva".

Att detta innebär att Du får större reavinst, och sedan skatt på denna, när Du säljer huset kan man ju anse motsvara den skatt Du sluppit på de pengar Du för egen del lyft på lånet och levt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.