Är det något speciellt man ska tänka på när man anlitar en kaklare? Är det något typ av papper man ska kräva så att försäkringen gäller vid en eventuell vattenskada?

Mvh Anders
 
Byggkeramik Rådet har sin PER behörighet, denna ger jag ingenting för då jag använde mig av en PER behörigplattsättare som fuskade sig igenom arbetet. Han förlorade sin behörighet, men jag stod där med ett felaktigt badrum! Plattsättaren var enbart behörig och inte medlem så Byggkeramik Rådet brydde sig inte.

Det värsta är att plattsättaren är igång igen med ett nytt företag och en släkting som står för behörigheten!

När jag gjorde om badrummet i min nuvarande bostad lät jag en kompis göra det och det har gjorts enligt nu gällande regler och jag kan lugnt duscha.

Det är viktigt att använda tätskikts material från samma tillverkare och följa deras instruktioner.

A
 
Tackar för ditt svar!
Man får hoppas att man får tag på en seriös kaklare då.

MVH Anders

 
Det kanske skulle ses som god konsumentupplysning, Andersgr, om du avslöjade vad den firman heter.
Kan vara intressant för de som sitter och kikar på sina offerter just nu...
 
Gå in på www.bkr.se

Där finns en "rubrik" som heter -Branschregler-

klicka där och sedan "ladda ner branschregler" där finns ett kvalitets dokument du kan fylla i med din hantverkare.
 
Visst kunde jag lägga upp hans namn, men det är bara en av dessa. Problemet är i grund och botten att PERs behöriga plattsättare har avgett ett skriftligt prov och är därmed behöriga.

Inga kontroller av ägande och ekonomi görs.

I mitt fall så var den behöriga plattsättaren inte ägare av företaget, ej heller anställd. Företaget gick kort efter att mitt arbete hade utförts i konkurs och där var inga pengar att hämta.

Det som behövs är att vi konsumenter ställer högre krav på organisationer som ger behörighet, PER är en av dessa annat exempel är GVK. Dessa organisationer borde göra en kontroll av företaget. Vi konsumenter skall inte behöva göra en kontroll mot PRV för att kontrollera att företaget existerar när de kan vifta med en behörighet.

A
 
Jag tittade lite på kvalitets dokumentet som var på bkr.se, men där stod det tex "byggkeramiksrådets behörighets reg nr"
Måste kaklaren vara medlem där eller?
Räcker det inte att det görs efter gällande regler?

MVH Anders
 
Det är skillnad att vara 'bara' behörig och vara medlem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.