Hej,

Håller på att buda på ett hus och det ser ut som att jag kommer att vinna, huset är från 1970 och står på platta på mark (dvs klassisk riskkonstruktion). Enligt grannar skall plattan bestå av [cement][lecakulor][cement] men detta är inget jag är 100% säker på. Huset är ett enplans hus med låglutande papptak (kedjehus, så det finns många grannar med mer eller mindre identiska hus).

Säljarens besiktningsman konstaterade att det var en riskkonstruktion och att en vidare teknisk undersökning behövs för att fastställa dess skick (han kände dock ingen lukt av mögel). Han konstaterade även att det var skador i plåtarbeten på taket och att det kan ha läckt in vatten på vinden (enligt grannar det vara en "kall" vind som skall vara ordentligt ventilerad).

Dessutom konstaterades att köket och de två badrummen var gamla och att fuktproblem kan förekomma (via en inspektionslucka i ett av badrummen kunde man finna mikrobiell påväxt).

Huset är ett dödsbo och har stått tomt i ett år och sälj med friskrivningsklausul.

Nu till mina frågor/funderingar.

Om jag anlitar en egen besiktningsman för att göra en överlåtelsebesiktning så tror jag att jag kommer få ungefär samma svar som den besiktningsmannen säljarna anlitade kom fram till.

Det jag känner att jag vill få svar på innan jag ger säljaren mina pengar (jag kommer att få en vecka på mig att besiktiga och bestämma mig efter det att jag vunnit budgivningen) är:

* Är det fukt i golv / syllar (ingen granne verkar haft problem med detta).
* Är det mögel på vinden?
* Hur illa är det med badrummen, behöver dom fixas direkt eller går dom att använda några år till.

För att få svar på detta kan jag exempelevis anlita Anticimex för en nivå 2 besiktning. Men då jag har hört väldigt blandade åsikter om Anticimex så vill jag undvika dem. Jag började då att leta efter något mindre bolag som fått bra recensioner samt har möjlighet att göra dessa tester som jag är intresserad av men fann tyvärr inga i Göteborgs-regionen.

Då föddes tanken att inte göra en ny besiktning av hela huset utan att anlita en fuktexpert (har pratat med FuktskadeTeknik AB, www.fuktskadeteknik.com) för att granska de fuktkristiska konstruktionerna. FuktskadeTeknik kan mer eller mindre göra en riktig besiktning men får ej skriva ett överlåtelsebesiktningsprotokoll pga försäkringar, dvs ytterligare ett par ögon kommer kritiskt granska huset.

Är det dumsnålt av mig att bara anlita FuktskadeTeknik (dom brukar bli anlitade när det står fördjupad undersökning rekommenderas)? Bör jag anlita en vanlig besiktningsman för att göra en överlåtelsebesiktning?

Om jag inte anlitar en egen besiktningsman så planerar jag att "köpa" säljarens besiktning för att för Anticimex att vara juridisk ansvariga för innehållet i deras besiktning även mot mig (ej kollat upp hur detta fungerar ännu).


Alla åsikter är välkomna!
 
Spontant så tycker jag att det känns vettigt, under förutsättning att du köper säljarens besiktning. De flesta anmärkningarna är normalt sett ändå fuktrelaterat. Försök gärna få ett snack med säljarens besiktningsman också, kanska han för en liten peng kan snacka med dig om protokollet.
 
enmik skrev:
Enligt grannar skall plattan bestå av [cement][lecakulor][cement] men detta är inget jag är 100% säker på.
Deras uppgift ska du ta med en nypa salt. Mina föräldrar bodde i 10 år i ett hus med krypgrund i tron att det var platta på mark. :)
 
Tack för dina åsikter Troberg, ser ut som att vi kommer att köra på denna planen (om vi nu vinner budgivningen, högst bud just nu och mäklaren vill skriva med den som har högst bud imorgon vid lunch).

Grannen jag pratade med hade bott i området sedan 35 år så jag får hoppas han är förbi de första osäkra åren, men man vet ju aldrig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.