Vi ska göra om badrummet efter en mindre vattenskada och funderar nu på om man kan anlita en firma enbart för tätskikt och VVS.. Vi kan få hjälp med kakel, och installation av blandare, stol mm. Någon som vet om det är en vanlig lösning att göra på detta sättet? Eventuella problem med en sådan lösning?
 
De flesta firmor tror jag vägrar, för de riskerar att få ta ansvar även för resten av konstruktionen.
 
Precis Hempularen... ;)

Jag hade själv aldrig gått med på att bara lägga tätskikt och lämna garantier på detta om det sen skulle vara någon annan som skulle in och sätta plattor och annat i badrummet för vad vet jag om hur de behandlar tätskiktet. ;)

Allt eller inget är min melodi, take it or leave it. ;)
 
då måste man som firma skriva riktigt bra papper på att kunden tar över ansvaret och inte kan kräva firman på ev skadestånd osv så kan man kanske göra det...
 
Jag är ganska tveksam till att man ens kan friskriva sig för detta men är inte helt hundra...

Dock vet jag att det pratats om andra saker som man tycker man kan friskriva sig mot men då har det inte fungerat, men då har det förvisso varit lösningar som kunder velat ha gjorda men som ej ansetts vara fackmässiga och då har det inte ens hjälpt att man skriver papper på det utan jag har fått beskedet att utför man något som företag som inte anses fackmässigt så får man ta smällen om något skulle hända, eller låta bli och utföra arbetet kunden vill ha gjort.
 
Tack för era svar!

Det känns som att det är rätt kört så alltså..
 
Du kan säkert hitta någon mindre nogräknad firma som kan hjälpa dig men tveksamt om du hittar någon seriös som skulle ge sig på det och de som ställer upp på det kan du nog vara säker på att inte få hjälp av om det någon gång skulle hända något med badrummet...
 
Garanti kan man inte friskriva sig från. MEN, man har INTE ansvar för vad andra gör. Om du anlitar någon som sätter ett tätskikt och sedan en tredje part som sätter kakel, så är de som sätter tätskiktet inte ansvariga för vad kakelsättarna hittar på. Kakelsättarna är inte ansvariga för vad tätskiktsnissarna hittat på. Detta innebär i praktiken att du inte kommer att få någon garanti på nåt, eftersom det sannolikt kommer att bli omöjligt att bevisa i efterhand vem som eventuellt gjort fel och de kommer skylla på varandra. Undantaget så klart de fall där det faktiskt går att visa vem som gjort fel.
 
Jag tycker att du kan köra på det. Det viktiga är att den som är kakelsättare godkänner underlaget. Det är absolut inga problem handlar mest om att du måste vara bra byggledare. De skall inte sätta kakel på ett underlag som de inte godkänt. Jag hade sovit gott. När det gäller vattenläcka i framtiden så är det nog alltid bäst att räkna med att man får stå för kalaset själv iaf då försäkringsbolagen inte är bäst i solsystemet på att göra rätt för sig.
 
Mikael_L
Jag hade det motsatta scenariot.
Jag hade redan tätskiktat själv, men började känna att det kanske var lika bra att leja bort plattsättningen.
Så jag pratade lite med en byggfirma/plattsättare som bor en bit bort här. Vi känner varandra lite ytligt, inte direkt kompisar.
Han verkade direkt ganska skeptisk. Mumlade något om att dom bara brukar göra hela jobbet, och så det där med garantier och våtrumsintyg m.m.
Tja sa jag, vi skiter givetvis i allt det, jag tänkte bara att jag kan anlita er på löpande timpenning, typ byggarbete i allmänhet, som sen råkar vara plattsättning, men det behöver ju inte ens framgå någonstans.

Nå, han mumlade lite till om mycket jobb nu, och ska se om det finns någon lucka osv. Sen fick jag inte höra något mer om det. Och satte plattor själv istället.

Så jag tror det är två komponenter som får firmorna att inte vilja ta bara halva jobbet.
Dels garantierna och våtrumsintygen och allt det.
Sen tror jag det är ren snöd vinning, dom tjänar mer på offerera och göra hela badrum från början till slut, än att gå in och bara ta en del av jobbet på löpande timpenning.

Men jag förstår deras val. Särskilt vad det gäller garantier, våtrumsintyg och i förlängningen sen ens rykte, så är det säkert en klok hållning. Jag misstänker att jag själv skulle agera så, om det vore mitt företag.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
nej det går inte att friskriva sig helt mot en privatperson.
Däremot så kan man skriva ett papper där man förklarar att man inte kan garantera tätskiktet när man inte gör hela jobbet osv osv och båda parter skriver under.
Då tror jag inte att något försäkringsbolag kommer att driva ett mål mot en (om tätskiktet är rätt utfört och skadan beror på slarva av plattsättaren)

Men det är som sagt inget firmor brukar ta på sig
 
Alltså det är ju olika firmor som gör jobbet. Vanligt i en kommun där jag har en fastighet är att det är tre firmor som delar på en totalentreprenad. De vill ha totalentreprenaden för att de tjänar mest på det helt enkelt tror jag.
 
Personligen har jag aldrig hört talas om det i min närhet i alla fall...

En firma är totalentreprenör och tar in t.ex VVS- & EL-firmor för de bitarna men det är i alla sammanhang jag känner till samma firma som bygger om & reglar väggar samt sätter skivmaterial, som sedan tätskiktar och sätter plattorna.
 
Enda gångerna det är olika firmor som gör jobben är några firmor som envisas med plastmatta som tätskikt, då har dom en firma med en mattläggare som tätskiktar sen är det en annan firma som sätter plattor
 
Förstår fortfarande inte var skillnaden är för det är ju som sagt fortfarande olika firmor som gör jobbet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.