Är igång med att installera radiatorer i resten av huset men minns inte hur det va med oringen mot radiatorn. Är det ok att denna möter radiatorns färg runt hålet eller ska man slipa ner till metallen på något sätt? Känns ju konstigt om man ska behöva karva bort färgen men vissa radiatorer har ganska taskig yta runt hålen


Radiatoranslutning med O-ring och gängad del, intill en mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mailade Lenhovda och dom sa att oringen inte räcker som tätning utan att man även måste täta gängan..?? Detta har jag inte gjort (har dock provtryckt utan läckage men om det inte är ok så vill man ju inte chansa)

I vilket fall som så undrar jag nu om det är OK att skruva loss termostatkittet och skruva tillbaka det utan att byta något

Termostatkoppling på ett radiatorrör före tätning, med markering där den ska lossas och skruvas tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som råkar veta detta??

Är inne på att skruva loss och smäcka dit lin i gängan mot radiatorn för säkerhetsskull. Är inte helt med på hur den lekande muttern tätar mot 90 gradaren.
 
Personligen så hade jag nog tagit nå droppar flytande vvs tätning på en sån där koppling. Visst kan man lina men det ser ju inte så trevligt ut sen om man inte skär bort överflödet väldigt fint då.
 
Krilleman
Dessa kopplingar med O-ring är aldrig tätade med någon typ av gängtätning.

Jag har monterat mängder med lösa koppel utan och köper du färdigbyggda radiatorer från leverantör (går att få kopplet monterat i fabrik) så är dessa aldrig heller gängtätade.

Samma med 15-gängad luftskruv, propp eller avtappning. Aldrig satt gängtätning.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Gött att höra då nöjer jag mig nog med att provtryckningen är OK då :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.