Nån som har erfarenhet av detta, ungefär vilken prisnivå det ligger på i Stockholmsområdet?
Detta är den första offert jag fått:

offert.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle helst vilja gå på alternativet att rulla ut matta. Tar det verkligen 100 timmar för att rulla ut 750 kvm? Men viktigast av allt, vad tror ni om det totala priset på ~200000?

Jag lägger med en bild av hur tomten ser ut. En del stubbar, rötter och höjdskillnader på ett par dm som ska jämnas ut. Ser likadant ut runt hela tomten:

tomt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Tomten går fram till vallen)
 
peternicklas
Är väl ett trevligt sommararbete att jälv lägga gräsmattan. Stubbar tar man bort med en traktorgrävare, de har en speciell krok de använder. 8 stubbar kostade mig 600:- Lite matjord samt gräsfrö. Runt 30000:- om du gör det själv.
 
Låter mycket att de behöver 100 timmar för att "rulla ut" gräsmattan om allt underarbete är gjort. Borde väl inte ta mer än någon dag om ni drar ihop ett gäng med vänner? Vad jag förstår kostar det alltså ca 66 000 kr mer att få gräsmattan utrullad än att få gräsmattan sådd? Ganska hög extra kostnad för att kunna gå på gräsmattan kanske en månad tidigare.

Spontant tycker jag att alla tidsuppskattningar känns i överkant. Totalt 96 timmar för schaktning och sedan utkörning av jord känns inte speciellt effektivt. En van grävmaskinist borde väl kunna schakta en tomt på 750 kvm på max ett par dagar om inte förutsättningarna är extrema. Vi hade en traktorgrävare som själv schaktade och grovplanerade (inkl matjord) ca halva den ytan och det tog inte mer än 4 timmar för honom. Då var inte tomten klar för sådd utan vi fick sen själva lägga någon dag på att packa och finplanera innan sådd.

Ett tips är att fundera på om ni inte ska anlägga ett bevattningssystem i samband med att ni gör i ordning gräsmattan. Det blir mycket vattning första tiden av en nysådd gräsmatta och vi kommer absolut att anlägga ett bevattningssystem nästa gång vi sår gräsmatta.

Lycka till!

/Krille
 
peternicklas: Optimist ;-)

Krille4: Tackar för input. Ja, för 66000 får man ju nästan en altan som man kan vara på tills att gräsmattan växt upp.

Ska be om klargörande. Kollar man hos de som "tillverkar" gräsrullarna så ska man som (amatör) kunna rulla ut 50 kvm per timme och person.
 
peternicklas
jonitz skrev:
peternicklas: Optimist ;-)

Krille4: Tackar för input. Ja, för 66000 får man ju nästan en altan som man kan vara på tills att gräsmattan växt upp.

Ska be om klargörande. Kollar man hos de som "tillverkar" gräsrullarna så ska man som (amatör) kunna rulla ut 50 kvm per timme och person.
Vill nog säga att det är realistiskt där jag bor, glömde att ni håller till i Stockholm. Har matjord 1 km från huset samt åkare som kan köra det lite när han vill.
 
Vi rullade ut 400m2 på tre man på en kväll. Då han vi med att grilla och äta kvällsmat med.

Fast det var i Skåne ;-)
 
Tycker det låter som man hugt i rejält.
Men så kanske kostnaderna skiljer för Stockholm och Småland, din 750kvm trädgård kostar 10 gånger upp mot vad min 1200kvm kostar för att komma till samma läge.
15timmar tog det att schakta ner ca 1,5 meter på 50% av tomten, 15 lastbilslass ca, och sen köra ut matjord nu är det istortsätt bara att refsa, plocka lite sten och plantera gräs, vi hade ju dock matjord så det räckte på tomten som det var.

Att det skulle ta mer än en hel arbetsvecka att schakta trådgården känns ju lustigt, det är ju inte ens rimligt med en 1,5tons minigrävare, spade kanske på 2 man..
 
Spelar väl ingen roll om det är i Stockholm skall inte ta 100 timmar att rulla ut 750.kvm gräs detta görs av en person på 15 timmar men dom har kanske tänkt klippa det hela året också.
 
Nej 100 timmar får de inte på sig, då gör jag den biten själv i så fall.
Inväntar förklaring, återkommer.
 
Ingen erfarenhet av stockholmspriser men jag hade en grävare i höstas som grävde ner trekammarbrunn på tomten, tog ca 4 dagar för 1-2 man. Under den tiden grävdes hela gräsmattan upp, brunnar placerades ut, rör för avlopp grävdes ner, rör för dagvattnet drogs ut till diket, marken höjdes upp till 1,5 meter på vissa ställen. Sist spred han ut ett jämt lager med matjord så det enda jag har behövt göra efter är att luckra ytan, så gräsfrö och packa ytan, tog kanske 2-3 timmar. Hela ytan är runt 400 kvm. Totalt landade allt ink material på hundra tusen.
 
"Försäljare lovar alltid för mycket det är inta bara att rulla ut gräset varje rulle ska avlufta det får inte vara någon luft mellan jord och gräsrulle då vissnar gräset som inte har markkontakt och ytterrullarna ska skäras så dom passar in .Vår rutinerade personal lägger ut mellan 6-8 kvm / timme beroende på omständigheterna. Gräset måste även läggas ut inom 2 dagar efter leverans för att bibehålla kvaliten. Så det är 4 - 6 personers som jobbar samtidigt."

Vet inte om de har tänkt skicka sina kompisar från Samhall? 6-8 kvm per timme är ju extremt långsamt. Är inte på så många ställen det behövs skäras till. Sen kan man väl använda en vält för att ta bort eventuella luftfickor.
Nej denna bit gör jag gärna själv i så fall.

Grävaren de har tänkt sig är på 3,5 ton. Klarar den av att gräva upp "fullvuxna" tallstubbar? De ser små ut på bild när jag googlar, men de kanske är tillräckligt starka?
 
Vet inte om jag hade använt denna firman alls. Tycker nog du ska ta in fler offerts för detta låter inte seriöst. 6-8 kvm per timme ja dom jobbar då inte snabbt.
 
Mikael_L
Vi hade en grävmaskin här under en två dagar, men inte fulla dagar, säg en 3-4 timmar första dagen och 5-6 andra.
Då planerade han ut befintligt underlag, drog stubb, flyttade lite sten, flyttade massor lite hit och dit första dagen.

Sen fick vi ca 30m3 matjord som han pytsade ut över hela tomten och gjorde det ganska slätt och fint.

Sen fick jag själv hålla på i två dagar till och kratta, få ur sten (matjorden innehöll tyvärr en hel del sånt) och gick och drog en lastpall i snören osv tills jag kunde så gräsfrön.

Detta var en yta på bara ca 4-500 m2. Men det blev inte speciellt många tusenlappar dock.
Och egentligen skulle jag lagt mer tid på att kratta och jämna till, gräsmattan är ju inte speciellt plan, inte som en golfgreen iaf ... ;)
Men jag la ambitionsnivån där, ty det är fyllt mycket under stora delar av detta, och det ligger stubbar och annan skit som under de närmaste åren ändå kommer leda till att det blir sättningar.


Kontentan är; att jag tycker det verkar vara på tok för många timmar på din offert, både på planering och på utrullande av gräs.
Men jag har inte fakta i målet, utan det är ju bara min magkänsla.


edit:
Timpriser, pris för jord, hyra av dumper osv tycker jag dock verkar rätt OK. Ja verkligen inte billigt, men inte anmärkningsvärt dyrt. Kanske normala stockholmspriser?
Men alla timmar dom tycker jobbet ska ta ...? hmmm ...

Jag såg nu att var 40 timmar på utkörning av jord ...
Vad ska de 56 timmarna med grävmaskin täcka då?
Eller pratar dom om lastbilstransporter med jord från Värmland ???
 
Redigerat:
Vi anlade en gräsmatta på c:a 1000kvm förra sommaren. Grävarn började med att skala av hela ytan (det var en äng innan), tog bort ett par stubbar, grävde för dränering och dike. Sedan drog han ut och jämnade till matjorden (6st bilar med släp). Detta tog 18timmar med en liten 5 tonnare.
 
Lite mer erfarenheter om att rulla ut gräs.

Förra sommarn rullade vi ut exakt 500 m2 på 5 timmar och 5 man. Då var det en del trix runt altan och stengångar.
Helgen före hade en grävare lagt ut ca 50-60 m3 matjord på samma yta, det tog 4 timmar, men då gick jag med krattan bredvid.

Tycker dina priser var rejält tilltagna. Jag betalade förresten 11 000 för mina 500m2 gräs, plus ca 200 kr/m3 för jorden. Hade säkert kunnat leta bättre pris där, men hamnade i tidsnöd. Grävaren var en bekant som tog 600/timmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.