Hej ;)

Vi måste anlägga ca 80 m väg från den allmänna vägen fram till vår tomt. Detta blir en privat väg som enbart kommer att brukas av oss.
Finns det några myndighetskrav på en sådan här väg?
Hur skall man anlägga en väg? någon som har erfarenheter?
Vägen skall anläggas på åkermark.

mvh
Pax

 
En kollega har en liknande väg och det finns ett nyckelord DRÄNERING. I synerhet om det är lerjord på åkern
 
Hej!

Det med tillstånd och annat kan jag inte, men just anläggandet av vägen är jag bättre på.

Då så. Börja med utsättning av vägen, sätt käppar där vägen skall gå, och glöm inte av dikena! En van anläggare eller grävmaskinisten själv vet ur han vill ha det.

Schakta bort matjorden på åkern, den kan ju med fördel användas i trädgården! Därefter lägger ni en geotextil på schaktbotten. När det gäller geoduk så finns det flera olika klasser, och jag har inte i huvet vilken ni bör använda.

På Geoduken läggs ett bärlager av stenkross 0-150, ett lager på ca 20cm räcker nog. Ovanpå läggs ca 10 cm stenkross 0-35. 0-35 materialet måste läggas med fall från mitten ut mot dikena, annars blir det ingen vattenavrinning från vägen.

Sen anlägger ni diken på båda sidor av vägen. Varför göra det först nu kanske ni undrar? Jo för då måste man inte ta hänsyn och räkna på hur mycket vägens olika lager kommer bygga på höjden, utan nu är det "bara att köra" på med diket. Dessutom blir vägbanan rätt bredd på en gång då och man får snygga kanter.

På toppen läggs ca 5 cm 0-18 som topplager. Även detta lager med fall från mitten så att vägen har en ås på mitten.

När det gäller packning av materialet så beror det mycket på hur marken under är. Ofta räcker det om grävmaskinen ni har kör fram och tillbaks över materialet så packar det tillräckligt. Räkna dock med att ni får sladda vägen några gånger de första året.

Var detta begripligt?  ;)
 
Kanon! ;)

Precis vad jag ville veta.

mvh
Pax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.