Vi kommer att flytta in i ett nybyggt hus om några veckor och snart är det dags att börja anlägga tomt.

Idag är underlaget mest sprängsten med fyllnadsmassor på.

Hur tjockt lager med matjord behöver man lägga på för att få ett bra underlag till gräsmatta?

Jag har läst att man behöver ha 30 cm tjockt lager, det betyder att man får ut c:a 3,3 m2 per kubik. Vi kommer att ha cirka 200 m2 gräsmatta vilket skulle kräva 60 m3 matjord. Låter det rimligt ?

Hälsningar
Hugituri
 
Jag har hört att mellan 10 och 20cm matjord räcker för att sätta gräs i.
 
Ska ni ha gräsmata så räcker det med 10cm fin matjord, men ni behöver ha ytterliggare ca 10-20cm med jord. Det undre lagret behöver inte vara av bästa kvalitet.

Om ni vill dela på massorna beror givetvis på hur ni ska lägga ut det, för hand eller med inhyrd/lånad maskin.

 
Som sagt gräsmatta räcker det för... men om du ska plantera nått roligt t.ex. rosor o dylika ting behövs fin jord till 50 cm iaf. Här säger det *klong*i spaden redan vid 20-30 cm... SKIT JOBBIGT!
 
20-30 cm ? vilken lyx. Klonk säger det vid max 10 ;D

Här grävs inte på tomten här hämtas korp, pärhacka eller minigrävare beroende på jobbstorlek
 
Hugituri skrev:
Idag är underlaget mest sprängsten med fyllnadsmassor på.
Om du har fyllnadsmassor över sprängsten så låt allt sätta sig minst en vinter innan du ger dig på att fixa gräsmatta. Av vänners erfarenhet så vet jag att fyllnadsmassorna kommer att sätta sig (sjunka undan) lite var stans. Väntar du med att anlägga gräsmatta till efter du fyllt i sättningarna så slipper du få en gräsmatta med gropar i.

/Robban
 
mats_o skrev:
20-30 cm ? vilken lyx. Klonk säger det vid max 10  ;D
Allt är relativt... 8)
 
60 cm bördig skånsk mylla ;D. Kul när man ska så gräsmatta men hur kul är det när man ska bygga :(. Blir en del att gräva undan...
 
Solana skrev:
Som sagt gräsmatta räcker det för... men om du ska plantera nått roligt t.ex. rosor o dylika ting behövs fin jord till 50 cm iaf. Här säger det *klong*i spaden redan vid 20-30 cm... SKIT JOBBIGT!

??? Skit jobbigt? ::) Eller ska det stå "skitjobbigt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.