Hej,

Vi har tomtgräns ca. 30 m på vår baksida mot 2 grannar. Det sluttar neråt så vi är en dryg meter ovanför dessa tomter och sluttningen är ungefär 2 m lång.

Nu ska det komma några firmor och titta på detta och ge kostnadsförslag för att bygga stödmur så vi kan fylla ut vår tomt och slipp slänten som ingen har någon nytta av samt kunna få upp ett staket senare med så slipper vi titta ner på grannarna hela tiden.

Jag är sugen på att göra detta själv eller delvis själv med hjälp av grävare osv då det blir stora massor som ska bort/till under tidens gång. De guider jag hittar beskriver alla steg jättefint men jag skulle vilja ha en mer realistisk beskrivning där saker och ting går fel. Lite mer, "tänk på det här", "jag glömde att..." osv om ni förstår vad jag menar. Vilka fallgropar finns det?

Tomtgränsen är vinklad på mitten kan man säga så L-stöd inbillar jag mig blir mycket svårare att få till då så vanliga mindre stenar är väl vad muren kommer bestå av om det nu blir någon..

Tidsåtgång för två st att bygga en mur á 30 m när väl första lagret är på plats? Antar att det är första lagret som tar mest tid och att det sen gäller att kontrollera efterhand men att det blir mer lego-bygga efter det?

Tacksam för svar och har kanske mer input imorgon efter att det har varit proffs här och tittat.

//Oskar
 
Vinkeln ser jag inte som ett skäl till att välja bort L-stöd, inga problem att sätta i valfri vinkel. Däremot tycker jag att L-stöd är ganska fult men det är ju en smaksak och det är ju ändå inte du som ska se den. Se till att vara överens med grannen (och entreprenören) angående grundläggningsnivån. Oavsett vilken murtyp du väljer så måste den ju stå på packad fyllning. Om då grannen ( framtida eller nuvarande) vill gräva/bygga/plantera på sin tomt så finns ju risken att din grundläggning störs och det blir sättningar om muren är för snålt nergrävd.
Tillverkarna av L-stöd brukar ange att minst 10 cm av stödet skall vara motfyllt men eftersom det inte är din mark så skulle jag nog satsa på 40-50 cm (oavsett murtyp).
Om du har tänkt 1m synlig mur så får du alltså räkna med att betala för ca 1,5 m hög mur.
 
O Oskpet skrev:
Hej,

Vi har tomtgräns ca. 30 m på vår baksida mot 2 grannar. Det sluttar neråt så vi är en dryg meter ovanför dessa tomter och sluttningen är ungefär 2 m lång.

Nu ska det komma några firmor och titta på detta och ge kostnadsförslag för att bygga stödmur så vi kan fylla ut vår tomt och slipp slänten som ingen har någon nytta av samt kunna få upp ett staket senare med så slipper vi titta ner på grannarna hela tiden.

Jag är sugen på att göra detta själv eller delvis själv med hjälp av grävare osv då det blir stora massor som ska bort/till under tidens gång. De guider jag hittar beskriver alla steg jättefint men jag skulle vilja ha en mer realistisk beskrivning där saker och ting går fel. Lite mer, "tänk på det här", "jag glömde att..." osv om ni förstår vad jag menar. Vilka fallgropar finns det?

Tomtgränsen är vinklad på mitten kan man säga så L-stöd inbillar jag mig blir mycket svårare att få till då så vanliga mindre stenar är väl vad muren kommer bestå av om det nu blir någon..

Tidsåtgång för två st att bygga en mur á 30 m när väl första lagret är på plats? Antar att det är första lagret som tar mest tid och att det sen gäller att kontrollera efterhand men att det blir mer lego-bygga efter det?

Tacksam för svar och har kanske mer input imorgon efter att det har varit proffs här och tittat.

//Oskar
Fallgroparan är väl mer att du måste gräva ner till frostfritt typ 30cm och jag la 16-32 och packade mycket innan jag satte dit mina.Vinkel är inga problem men sedan är det hur det ser ut att komma åt på tomten exempel om det går att gå in med kranbil och mina 2x2 m vägde 1440 kilo/st så då måste du upp med en lite större grävare om det inte går att komma in med en kranbil.Har en stödmur på 4m i vinkel(4x2m) och priset för 3st l-stöd blev 11000 med frakt.
 
Betongfundament vid hus, grus, verktyg, blommor i förgrunden, utsikt över ett grönt fält, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad, vitputsat, blåluckor, ojämn gräsmatta, byggprojekt, mur, stenar, soligt väder, utspridda ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Surly skrev:
Vinkeln ser jag inte som ett skäl till att välja bort L-stöd, inga problem att sätta i valfri vinkel. Däremot tycker jag att L-stöd är ganska fult men det är ju en smaksak och det är ju ändå inte du som ska se den. Se till att vara överens med grannen (och entreprenören) angående grundläggningsnivån. Oavsett vilken murtyp du väljer så måste den ju stå på packad fyllning. Om då grannen ( framtida eller nuvarande) vill gräva/bygga/plantera på sin tomt så finns ju risken att din grundläggning störs och det blir sättningar om muren är för snålt nergrävd.
Tillverkarna av L-stöd brukar ange att minst 10 cm av stödet skall vara motfyllt men eftersom det inte är din mark så skulle jag nog satsa på 40-50 cm (oavsett murtyp).
Om du har tänkt 1m synlig mur så får du alltså räkna med att betala för ca 1,5 m hög mur.
Tack för svar. Vinkeln gick att gjuta sa en av de som var här igår. Att L-stöd inte är så fina håller jag med om men det finns varianter med monster tydligen. Grannarna kommer få vara med och bestämma utseende till viss del om det nu blir någon mur.
Bra att du skrev om grundnivån! Ena grannen hade inte några synpunkter på hur muren ser ut direkt då de nog skulle anlägga rabatt nedanför ändå till stor del så det var en sån sak som jag inte hade tänkt på om du inte skrivit om det.
 
V växelventil skrev:
[bild] [bild]
Hej,

Våra skulle bli 2x1m verkar det som och det skulle en grävare kunna lyfta dit enligt hur vår tomt ser ut i dagsläget. kranbil direkt på plats går inte då det blir på fel sida huset sett från gatan.
 
Igår var 2 st firmor här och tittade. De verkade båda kunniga och såg inga direkta problem med att bygga en mur. Ytterligare en firma som driver den butik där stenen förmodligen kommer köpas ifrån har jag kontaktat så får vi s om de också kan komma och titta och lämna prisförslag.

Den ena firma nämnde att om vi ville ta bort buskar/träd och rötter så är det avdragsgillt med RUT. Visste inte detta men det var positivt då det är en del buskar och ett mindre äppelträd som ska bort i samband med detta.
 
Claes Sörmland
Påminner om byråkratin också: Det krävs bygglov för mur. Det krävs även marklov för att fylla upp marken i slänten om tomten är inom detaljplan. Finns detaljplan så kolla om murplanerna funkar med denna. Om det t ex är prickad mark som inte får bebyggas vid tomtgränsen så måste kommunens byggnadsnämnd övertygas om att detta kan gå som en liten avvikelse.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Påminner om byråkratin också: Det krävs bygglov för mur. Det krävs även marklov för att fylla upp marken i slänten om tomten är inom detaljplan. Finns detaljplan så kolla om murplanerna funkar med denna. Om det t ex är prickad mark som inte får bebyggas vid tomtgränsen så måste kommunens byggnadsnämnd övertygas om att detta kan gå som en liten avvikelse.
Bygglov krävs över 50cm så det kommer det bli. Tomten gränsar till grannar så det borde väl inte vara prickad mark då?

Den ena som var här sa att det borde gå att få fram kartor från lantmäteriet eller kommunen där höjdskillnader mellan tomterna framgår så det ska jag försöka få fatt i med. Just nu har jag bara "platta" där linjerna är utritade osv.
 
Claes Sörmland
O Oskpet skrev:
Tomten gränsar till grannar så det borde väl inte vara prickad mark då?
Kolla detaljplanen på nätet, det finns så många olika varianter med regleringar.

O Oskpet skrev:
Den ena som var här sa att det borde gå att få fram kartor från lantmäteriet eller kommunen där höjdskillnader mellan tomterna framgår så det ska jag försöka få fatt i med. Just nu har jag bara "platta" där linjerna är utritade osv.
Om du behöver en nybyggnadskarta eller inte till bygglovsansökan är upp till kommunen. Som du skriver, kanske har kommunen något arkiverat sedan husbyggets bygglov. Eller så nöjer de sig med något enklare ritat utifrån t ex Lantmäteriets kartor.
 
Redigerat:
Räkna med att det blir mycket mera att gräva än det man tänker sig. Kanske inte jorden håller så du måste gräva en lutning. Ska du ha L-stöd eller en gjuten konstruktion med samma geometri så måste man gräva det också.

Det kommer behövas marklov då höjningen är mer än 50 cm. Då kräver de också att du ska kunna komma åt muren, bygga och underhålla från din tomt => du kan inte placera den på tomtgränsen.

Sedan kan man ju säga att det blir väldigt dyrt snabbt. Jag byggde 12m och 60 cm ovanför mark stödmur förra sommaren. Detta var mot berg vilket drog ut på tiden. Förenklat så är min konstruktion
- Gjuten grundsula mot berget. Dubbad med armeringsjärn mot berget. Uppfyllt på andra sidan så grunden är under marknivå.
- Finja skalblock med armering (2st 10mm horisontella per varv => 6 st horisontella på min höjd. Samt 2 st 10mm i rad varje 20 cm => 120 st). Sedan gjuta i alla hålutrymmen i blocken.
- Totalt är det typ 2 m3 betong => 5 ton ungefär (som dessutom är dubbat i berget).

Återstår att göra den fin.

jag har grävt själv, armerat, byggt form, gjutit (blandat cement, sand och sten i tombola), hämtat allt med mitt släp etc. och ändå gick det på ca 20k.

Skulle jag tagit in offert på en stödmur hade konstruktionen varit av största vikt. Att bara gjuta något snabbt av leca etc. kan många. Men ska det hålla länge så kommer det krävas mera robusta lösningar. Så jag hade lagt stor vikt vid att det kan förklara och rita upp hur de tänkt konstruera muren.

Det är få personer jag skulle råda att göra det själv faktiskt. Det är ett tungt och grisigt jobb och det är inte alla som gillar det :)
 
  • Byggarbetsplats med murblock, skyddande plast, byggmaterial, träd och en byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med väggform för betong, armeringsjärn som sticker upp, omgivande grus och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, färsk betong, träspik, verktyg, hus, gröna buskar, gata, byggnation av trottoarkant eller stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Uppdatering!

3st offerter varav alla för för mig oväntat höga. Detta resulterar i att slänten blir kvar i några år till… 2 offerter var snarlika medans den tredje var ca 75% högre.

Bygga själv lockar fortfarande men rädslan för att komma ut på morgonen och grannen påpekar att muren lutar förstör lite :)

Tack för tips och info ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.